Cisco en Salesforce zijn in menig opzicht verschillende it-bedrijven, maar hun gebruikersconferenties hadden iets gelijkaardigs: ‘Kijk eens naar al onze artificiële intelligentie.’ Je bent als it-bedrijf vandaag niet mee als je je vaardigheden rond ai niet prominent in de verf zet.
Een jaar of drie geleden zaten aankondigingen rond artificiële intelligentie (ai) op conferenties eerder in de marge. Maar met de heersende ai-hype rond ChatGPT zit dat anders, en dus kregen we van Cisco op Cisco Live een (lange) uiteenzetting waarbij het zijn geschiedenis en realisaties in ai beklemtoonde. Om uiteindelijk de aankondigingen aan te doen. Zo gaf Cisco mee dat het voor hun samenwerkingstoepassing WebEx generative ai gaat gebruiken om gesprekken samen te vatten en belangrijke actiepunten van een gemiste vergadering uit te lichten En in hun Cisco Security Cloud zal ai worden ingezet om beleidsmanagement gebruiksvriendelijker en efficiënter te maken. Bij zowat de helft van de persaankondigingen rond Cisco Live staat ai in de titel.
Maar waar bij Cisco langs de ene kant de technologie slimmer en verfijnder wordt, mikt het bedrijf ook simpelweg op een vereenvoudiging doorheen zijn productportfolio. Met het aanbod rond Cisco Cloud Networking wil het bijvoorbeeld naar een meer uniforme gebruikerservaring gaan qua platformen voor alle netwerkdomeinen. Slimmer, maar tegelijk dus simpeler.
Verkoopprofielen
Dan is er nog Salesforce. Op hun Connections-event kondigde het twee vormen van generatieve ai binnen zijn eigen platform aan. De Marketing Cloud krijgt Marketing GPT en de Commerce Cloud krijgt Commerce GPT. Beide toepassingen, de ene voor marketeers de andere voor verkoopprofielen, zijn gebouwd op Einstein GPT, dat Salesforce eerder introduceerde.
Salesforce stelde een onderzoek voor waaruit bleek dat zestig procent van de marketeers verwacht dat generatieve ai hun rol en job zal veranderen, waarbij ze zich zorgen maken over de nauwkeurigheid van dit alles. Overigens stelde Salesforce ook een strategische samenwerking met Google voor, en ook daar is ai (en de integratie van data) prominent.
Data en ai-modellen uit Google Cloud moeten namelijk vlot beschikbaar zijn binnen Salesforce. Die nieuwe gegevensuitwisseling tussen Salesforce Data Cloud en Google BigQuery moet bi-directionele gegevenstoegang toelaten zonder de noodzaak om gegevens te kopiëren of te verplaatsen. Bij Salesforce hebben ze het over ‘bring your own ai-model’ tussen Salesforce Data Cloud en Vertex AI van Google Cloud wat moet helpen met het democratiseren van ai-mogelijkheden.
Hemel en aarde
Wat opvalt is dat zowel Cisco als Saleforce deze week hemel en aarde hebben bewogen om hun merites in ai aan te tonen. Het lijkt wel of ze in dat opzicht de communicatiekloof met andere partijen willen overbruggen.
Gaat het vandaag om generatieve ai, dan zijn het in eerste instantie OpenAI (ChatGPT), vervolgens Microsoft, Google en AWS die in het oog springen. En de rest wil mee op de kar, ook al zijn ze al jaren met ai bezig. Zowel op niveau van marketing, communicatie en pr speelt ai een prominente rol in de it-sector. Vandaag ben je als it-aanbieder al snel old school als je je vaardigheden rond ai niet prominent in de verf zet. En je bent al passé als je die vaardigheden niet, of niet voldoende bezit.