Een degelijke, goed geplande it-infrastructuur is als goed sanitair. Als de leidingen niet werken, heeft het weinig zin om een ultramoderne badkamer te installeren met marmeren tegels, een jacuzzi en een krachtige douche.
Als je in de loop der tijd jouw it-infrastructuur stukje bij beetje installeerde, kan zij op termijn ongeschikt zijn voor het beoogde doel. Zo is het onwaarschijnlijk dat ze transformatieprojecten zoals multi-cloud, cyberveiligheid of transformatie van het personeelsbestand zal opleveren.
Silo
Deze bit-voor-bit-benadering van it-investeringen komt door de manier waarop bedrijven technologie kopen. Wanneer verzoeken om innovatie meer gericht zijn op lage kosten dan op het bereiken van een bedrijfs- of innovatiedoelstelling, resulteert dit in silo-systemen die enkel gegevens bevatten in plaats van bruikbare bedrijfsinzichten. Een doelgerichte benadering is van belang naarmate de cycli van technologieaankopen zich opstapelen, vooral in verband met datacentertrends:
- Datagroei
Snelle datagroei stelt capaciteit, levering, beheer en bescherming van gegevens voor veel gebruikers op de proef. Volgens Gartner wordt tegen 2025 ruim driekwart van de bedrijfsgegevens ontwikkeld en bewaard buiten traditionele datacenters of de cloud. Dit brengt grote uitdagingen voor it- en datacenterbeheerders, waaronder kostenbeheersing, technologische veroudering en het bijhouden van het tempo waarin technologieën en gebruikersbehoeften zich ontwikkelen.
- Convergerende infrastructuur belemmerd door datacenterinfrastructuur
Naarmate virtualisatie toeneemt, gaat het bij capaciteitsplanning niet alleen om het specificeren van server-, opslag- en netwerkresources voor elke toepassingsbelasting, maar ook om het inzetten van combinaties van middelen voor honderden en duizenden werklasten tegelijk. Hogere computerdichtheden overschrijden de stroom- en koelcapaciteit van verouderde datacenters, waardoor nieuwe benaderingen van het beheer van faciliteiten nodig zijn.
- Shaduw-it
Tenzij ze het it-team zien als facilitator of consultant, kunnen gebruikers proberen controles en het beleid te omzeilen. Tegenwoordig kunnen ze met een creditcard en enkele klikken al cloud-instances opzetten, wat kan leiden tot cyberrisico’s en stijgende kosten. Tegelijkertijd wordt de it-organisatie echter verantwoordelijk gehouden voor de veiligheid en integriteit van de informatie, zelfs als die in de schaduw verdwijnt.
Lessen trekken
Het offerteproces is niet de enige uitdaging: de collectieve it-industrie moet lessen trekken. Veel te vaak beginnen ze het ‘marmeren-badkamergesprek’ met klanten, terwijl ze al moeite hebben om de basis te leveren. In bedrijven met een slechte it-infrastructuur investeert het team alle tijd en energie om gewoon het licht te laten branden. Ze hebben niet de ruimte om aan transformatie te denken en als ze dat wel doen, is het een echte uitdaging om te weten waar te beginnen. Om succes te boeken, moeten it-organisaties (opnieuw) waardering krijgen voor de waarden van de eindgebruiker. Ook moeten ze lopende it-onderhoudskosten drastisch verlagen om nieuwe investeringen mogelijk te maken.
De eerste stap voor ondersteuning van de vaak tegenstrijdige it-prioriteiten, is het moderniseren van de infrastructuurcomponenten waarop it is gebouwd. Beter gezegd, om een datacenter te worden dat klaar is voor de toekomst. In het verleden bouwden it-afdelingen hun infrastructuur zelf en kochten ze hun applicaties, maar nu willen ze dat model steeds vaker omkeren. Tegenwoordig willen ze eenvoudige, makkelijk installeerbare infrastructuurplatforms kopen waarop ze bedrijfstoepassingen bouwen en laten draaien die hun bedrijf onderscheiden, terwijl ze ook een platform bieden voor de implementatie van toepassingen van de volgende generatie.
Kijk uit en ook naar boven
Het tempo van de veranderingen bijhouden, oog hebben voor de toekomst en inspelen op de dringende dagelijkse behoeften van werknemers en klanten is een constante uitdaging. Het is ook een belangrijke reden om samen te werken met providers op basis van bedrijfsdoelstellingen op langere termijn. Forrester stelde bijvoorbeeld vast dat 81% van de bevraagde bedrijven externe technologische expertise nodig heeft om succesvol te zijn. Bedrijven schakelen steeds vaker IT-dienstverleners in om hen te helpen met de dagelijkse activiteiten van hun bedrijf en voor strategische begeleiding in lijn met hun bedrijfsdoelstellingen. Door de juiste partners te kiezen, profiteren ze van expertise, de beste praktijken en juiste kennisoverdracht, waardoor interne medewerkers worden bijgeschoold en zich zo kunnen concentreren op innovatie-inspanningen en kritieke resultaten.
Dit alles vertelt het verhaal waar bedrijven en IT-teams naartoe gaan in het transformatieproces dankzij snelle digitalisering en marktkansen. Er is geen eindpunt voor transformatie, die net zo constant is als innovatie, maar er is wel een begin. De enige manier om beide doelen (innoveren en optimaliseren) te bereiken is het transformeren van de technologische infrastructuur door te leunen op IT-dienstverleners die expertise, integratie en versnellers bieden die bedrijven helpen hun middelen te verschuiven naar andere transformationele aspecten. En dat is hoe het moderne datacenter zal worden gebouwd en gerund zonder slecht sanitair.