Agristo, producent van diepgevroren aardappelproducten, implementeert Salesforce-technologie om de interactie met klanten te verbeteren. Het snelgroeiende West-Vlaamse bedrijf besefte dat het nood had aan een schaalbaar platform dat verder gaat dan de basisfuncties van een klassiek klantrelatiebeheersysteem. Implementatiepartner is Deloitte.
Wie in de diepvriesafdeling van de lokale supermarkt op zoek gaat naar frieten of andere diepgevroren aardappelgerechten, loopt kans om een product van Agristo tegen te komen. Het familiebedrijf, opgericht in 1986, is gespecialiseerd in diepvriesproducten die vaak als ‘private label’ worden verkocht, bijvoorbeeld als huismerk van een winkelketen. Agristo groeit snel en telt intussen wereldwijd zo’n 1.200 werknemers. Zij werken verspreid over de hoofdzetel in Wielsbeke of op één van de productiesites van het bedrijf.
Agristo besteedt veel tijd aan het bepalen van het juiste assortiment, de verpakking die een klant nodig heeft en het soort aardappel om een bepaald product op een succesvolle manier in de markt te zetten. Daarvoor heeft de producent waardevolle klantinformatie nodig. Een klassiek customer relationship management (crm, klantrelatiebeheer)-systeem is daarvoor ontoereikend, merkte Agristo.
Het bedrijf zocht daarom naar een nieuw crm-platform om de klantinteractie beter te ondersteunen en leads sneller op te volgen. In het bedrijf staan drie teams dagelijks in contact met de klanten: het account management, de technical sales en de customer service. In totaal gaat het over zo’n zeventig werknemers die straks met Salesforce, de uiteindelijke keuzen, moeten gaan werken.
Salesforce-pakket
Agristo koos voor een mix van verschillende Salesforce-oplossingen: de combinatie van Sales Cloud met Service Cloud en Marketing Cloud. ‘Alle crm-oplossingen voorzien wel in de basisfuncties, maar Salesforce onderscheidt zich dankzij de opschaalmogelijkheden op het gebied van bijvoorbeeld service, marketing, visualisatie en dashboards’, zegt Thomas Eeman, programmanager Go to Market & Customer Interaction bij Agristo.
Naast Salesforce gaat de frietproducent gebruikmaken van Tableau als analytics-oplossing voor managementrapportage, CRM Analytics voor dagelijkse rapportages en MuleSoft als integratielaag. Tot slot besloot Agristo met oog op het bouwen van informatieportalen voor klanten om Experience Cloud aan het pakket toe te voegen. Alle vier genoemde oplossingen behoren tot het Salesforce-concern.