De bekendste managementconsultant met veel invloed: dat is McKinsey. Maar hoe groot is de impact van de adviseur als het gaat om digitalisering en digitale transformatie? Ook al behoorlijk, zo blijkt. De voorbije dagen kwam McKinsey vooral in de lokale pers naar aanleiding van opdrachten die het uitvoerde bij BPost. Het postbedrijf wees opdrachten regelmatig onderhands toe, in plaats van de markt te bevragen.
AWS en Salesforce
Maar over McKinsey valt veel meer te vertellen. Het bedrijf gaat ook al bijna honderd jaar mee en werd in 1926 opgericht door de boekhoudkundige professor James O. McKinsey. Maar het was zijn opvolger Marvin Bower die enkele jaren later het bedrijf deed groeien en de cultuur van doelgerichtheid en uitmuntendheid introduceerde. Voor veel studenten is McKinsey nog steeds een begeerde werkgever. Van de 200.000 jaarlijkse sollicitanten werft het er 1 à 2 procent aan.
McKinsey adviseerde de voorbije jaren dan ook de meeste vooraanstaande bedrijven en overheden. Maar van strategie naar digitale transformatie, is een logische stap. Dus zet McKinsey al een tijdje in op digitalisering. Onlangs kondigde het enkele nieuwe partnerships aan met AWS en Salesforce. Met AWS werd door McKinsey de samenwerking nog versterkt om ‘de volgende horizon van cloudtransformatie aan te pakken’. En met Salesforce smeedde McKinsey recent een nieuwe alliantie die voortbouwt op McKinsey’s overname eerder dit jaar van S4G Consulting, een zogenaamde Salesforce Platinum Partner. Ook met en voor onder meer SAP is het bedrijf actief.
Aanwervingen
In vergelijking met sommige andere managementconsultants, zoals Deloitte, heeft McKinsey inzake het aanbod in digitalisering nog best een weg af te leggen. Maar de adviseur bouwt het aanbod gestaag uit, en trekt ook flink wat digitale profielen aan. Bovendien heeft het vaak een vaste stek in de boardroom.
De echte reden dat zoveel young graduates volgens McKinsey bij het bedrijf willen komen werken, zijn de waarden die voorop staan. McKinsey vertelt iedereen die het maar horen wil dat het bestaat om enkele van ‘s werelds meest hardnekkige problemen op te lossen, met armoede en klimaatverandering voorop.
Maar de praktijk lijkt anders, zo moet blijken uit het boek ‘De macht van McKinsey’ (‘When McKinsey comes to town’ in de oorspronkelijke versie) van Walt Bogdanich en Michael Forsythe, twee journalisten van The New York Times. Zij laten een onthutsend beeld zien van de (meedogenloze) winstmachine die managementconsultant is, voor zichzelf en voor zijn klanten. Bij supermarktketen Walmart adviseerde McKinsey om de winstgevendheid te verhogen door het aantal deeltijdwerknemers te vergroten en de salarissen en de kosten van gezondheidsplannen laag te houden.
Soms waren de gevolgen niet al te fraai. Zo werkt de adviseur volgens de auteurs vrolijk samen met autocratische regeringen, producenten van fossiele brandstoffen, de tabaksindustrie, opiatenmakers maar bijvoorbeeld ook met Amerikaanse immigratiediensten die werden aangezet om gezinnen te scheiden.
Offshore
En verder promootte het bedrijf al te vaak ontslagen en de verzending van banen naar goedkopere, buitenlandse landen, zoals India, waar McKinsey grote outsourcingbedrijven zoals Infosys adviseerde.
Want ook in de ict-sector heeft en had het grote klanten. Zo staan in het boek voorbeelden van projecten bij AT&T en Verizon, waar honderden van hun consultants aan de slag waren. Of zoals de auteurs het omschrijven: ‘Verizon en AT&T outsourceten hun banen aan consultants die kwamen en gingen. Consultants die weinig of geen loyaliteit voelden ten opzichte van de bedrijven die ze adviseerden, maar alleen de managers die hen hadden ingehuurd tevreden wilden stemmen. Ook om er zo voor te zorgen dat de volgende lichting consultants net zo welkom zou zijn als zij waren.’
‘Stereotiep’
In een mededeling op zijn website zet McKinsey zich overigens af tegen de teneur en tegen sommige beweringen in het boek. Of zoals hun reactie luidt: ‘Ondanks het stereotype dat sommigen over consultants hebben, wordt McKinsey meestal ingehuurd om onze klanten te helpen hun bedrijf te laten groeien en hun personeelsbestand uit te breiden.’
De macht van McKinsey – De verborgen invloed van het belangrijkste adviesbureau ter wereld, Walt Bogdanich Michael G. Forsythe, Business Contact, ISBN: 9789047015215, 356 pagina’s