Telecomconcern BT Group wil zijn personeelsbestand tegen het einde van het decennium met maar liefst veertig- tot 55.000 werknemers verkleinen, een afname van slordige veertig procent. Het gaat om zowel directe BT-werknemers als inhuurkrachten. Het concern heeft 130.000 mensen in dienst, inclusief contractanten van derden. Dat aantal moet in 2030 zijn teruggebracht tot 75.000 à 90.000 medewerkers.
Topman Philip Jansen heeft de afgelopen jaren al een aantal keren gesneden in het personeelsbestand. Het doel is om vanaf eind 2025 jaarlijks drie miljard pond te besparen ten opzichte van het uitgavenpatroon van het bedrijf in 2020, meldt het Britse it-vakblad Computing.
Jansen wil van BT een slanker bedrijf maken. De meeste ontslagen zullen vallen nadat de telco zijn nieuwe glasvezelnetwerk volledig heeft uitgerold. BT moderniseert zijn nationale netwerk van koperverbindingen naar glasvezelverbindingen, met als doel deze infrastructuur tegen eind 2026 toegankelijk te maken voor vijfentwintig miljoen Britse huishoudens.
Zodra deze upgrade is voltooid, is er veel minder behoefte aan technici. Ook het toenemend gebruik van artificiële intelligentie in systemen zorgt er voor dat er minder ict’ers nodig zijn voor het beheer en het onderhoud van de infrastructuur.
Volgens Computing is ongeveer dertigduizend van de posten die geschrapt moeten worden, in handen van derden. Het gaat om ruim vijftienduizend glasvezeltechnici en tienduizend onderhoudsmedewerkers. Daarnaast zullen ongeveer tienduizend functies worden geschrapt door de toegenomen automatisering bij BT. Wat de gevolgen zijn voor de vestigingen buiten het Verenigd Koninkrijk is nog niet duidelijk.
BT Group (voorheen British Telecom) noteerde in 2022 een omzet van 20,8 miljard pond en een winst van 1,3 miljard pond.