Stel je voor dat je als consumentenmerk moeiteloos een gepersonaliseerde klantervaring creëert. En dat in combinatie met de efficiëntste digitale processen. Headless e-commerce maakt dit mogelijk.
Elke e-commerce organisatie moet periodiek op zoek naar een nieuw softwareplatform. Er is dan een behoefte aan nieuwe technologie, betere integratiemogelijkheden of meer schaalbaarheid. Daarnaast faalde volgens onderzoek van Gartner afgelopen jaar meer dan de helft van de grote organisaties bij het verenigen van hun saleskanalen. Klantinteracties verschillen daardoor vaak sterk per platform, en dat resulteert in een slechte klantervaring en merkbeleving.
Hoe vind je de perfecte e-commerce-oplossing voor dit probleem? In het verleden kozen organisaties vaak een one-size-fits-all softwarepakket met een hoop onnodige functies. Die pakketten hadden een groot nadeel: de back- en front-end waren onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Daardoor is het lastig om wijzigingen door te voeren zonder fouten in andere onderdelen van het systeem te veroorzaken.
Loskoppelen van back-end en front-end
Headless e-commerce is de nieuwe standaard. In tegenstelling tot een traditioneel softwarepakket bestaat een headless systeem uit een back-end die losgekoppeld is van de front-end, ofwel de webstore(s). Dit maakt het doorvoeren van wijzigingen in beide systemen een stuk minder foutgevoelig.
De front- en back-end zijn wel onderdeel van een uniform platform en werken daarom sterk met elkaar samen. Extra functies of software worden eenvoudig toegevoegd via api’s. Ideaal voor bedrijven die een best-of-breed-softwarestrategie volgen. Dit is een strategie waarbij je voor diverse bedrijfsonderdelen softwareoplossingen kiest van verschillende leveranciers die marktleiders zijn op dit gebied.
In een uiterst snel veranderend e-commercelandschap is het noodzakelijk dat merken meebewegen met klantbehoeften. Dit vereist dat je nieuwe technologie en tools snel implementeert. Dit is met een standaard softwarepakket lastig, aangezien één update in potentie het hele systeem overhoop haalt.
Met een headless systeem is het toevoegen van nieuwe tools of het doorvoeren van wijzigingen een fluitje van een cent. Dit heeft alles te maken met de flexibiliteit die dit soort platformen bieden. Ze vertrouwen immers niet op een set applicaties die van elkaar afhankelijk zijn. Met een headless systeem voer je wijzigingen snel door en schaal je individuele componenten onafhankelijk van elkaar. Dit ondersteunt de bedrijfsgroei en beheerst je operationele kosten.
Centrale plek
Schaalbaarheid is sowieso een groot voordeel van headless e-commerce. Alle gegevens worden opgeslagen op een centrale plek, waar je vervolgens geautomatiseerde processen kunt toepassen op alle on- en offline-winkels. Het resultaat? Je voegt eenvoudig nieuwe magazijnen, winkels en markten toe aan je platform terwijl je controle houdt over de data.
Een headless e-commerce systeem hoeft overigens niet altijd volledig opgebouwd te worden uit verschillende softwareoplossingen. Sommige e-commerce-platformen bieden ‘het beste uit twee werelden’ door een aantal standaardfunctionaliteiten mee te leveren, zoals applicaties voor pim, oms of winkelbeheer, die je naar behoefte gebruikt. Je hebt dan het gemak van een complete softwaresuite, maar je behoudt de flexibiliteit om bepaalde componenten niet te gebruiken of te vervangen door andere software.
De voordelen van headless e-commerce zijn het grootst voor snelgroeiende merken. Zij innoveren hiermee uiterst snel én op hun eigen voorwaarden. Dat is een groot verschil met niet-headless systemen, waarbij aanpassingen of upgrades soms weken tot maanden duren. En het belangrijkste? Je ontwikkelt eenvoudig een gepersonaliseerde klantervaring.