Softwareproblemen bij netbeheerder Fluvius en energieleveranciers blijven de afhandeling van duizenden energiecontracten ernstig verstoren. De federale ombudsman Energie schat dat het in Vlaanderen om ruim honderdduizend getroffenen gaat. Boosdoener is Atrias, de centrale databank voor de Belgische energiemarkt die in november 2021 werd uitgerold, net op het moment dat de energiecrisis uitbrak. De VRT bericht erover.
Atrias is een landelijke database waarmee de Belgische stroom- en gasleveranciers gegevens kunnen uitwisselen met de netbeheerders. Op die manier zou bijvoorbeeld een verhuis gemakkelijker en goedkoper worden afgehandeld. Het systeem is echter ook de basis voor toepassingen die aan de nieuwe ‘slimme’ energiemeters gekoppeld worden.
Atrias is een omstreden, miljoenen verslindend traject geworden waarbij hoofdaannemer Accenture op dubieuze gronden de opdracht in de wacht sleepte en het ruim tien jaar heeft geduurd eer het klaar was. Accenture waarschuwde bij de ingebruikname van het systeem in november 2021 nog voor kinderziektes. Die werden verergerd door de uitgebroken energiecrisis waarbij door de almaar stijgende gas- en elektriciteitsprijzen huishoudens en kmo’s veel actiever op zoek gingen naar goedkopere leveranciers. Dat zorgde voor een pak wissels die het gloednieuwe en door groeipijnen geplaagde Atrias moest verwerken, schrijft de VRT in een reconstructie.
Perfecte storm
Wat ook niet meewerkte, was het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier waardoor zo’n zeventigduizend gedupeerde klanten op stel en sprong een nieuwe leverancier moesten vinden. Bovendien waren er nog de bijkomende ingrepen van de overheid: premies, btw-verlagingen, uitbreiding van het sociaal tarief, de basistegemoetkoming: afrekeningen en voorschotten werden daardoor nog complexer.
Daarnaast waren er ook nog de aanpassingen van de nettarieven. De VRT concludeert dan ook in het artikel dat ‘Atrias en de daaraan gekoppelde softwaresystemen van leveranciers en netbeheerders in een perfecte storm terecht kwamen.’
Andere falende it-projecten
Energiebedrijven zijn niet de enige die grote problemen ondervinden door de invoering van nieuwe it-systemen. Zo leidt de overstap naar een nieuw softwareplatform, gebouwd door Cognizant, Netcracker en Pegasystems, al maanden tot ongekende problemen bij telecomaanbieder Telenet. De Ombudsdienst voor Telecommunicatie wordt overspoeld door klachten van gedupeerde abonnees, meldde De Standaard kortgeleden. De staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD) werkt intussen aan een algemene compensatieregeling voor telecomklanten. Een discussie over compensatie woedt ook in de energiesector maar lijkt daar niet van de grond te komen.
Begin dit jaar bleken ook de it-perikelen bij waterbedrijf Vivaqua nog niet van de baan te zijn. De omschakeling naar een nieuw systeem voor klantrelatiebeheer (crm) veroorzaakte een nachtmerrie bij het leidingwaterbedrijf van het Brussels gewest. Een deel van het cliëntenbestand ontving sinds vorige zomer geen facturen meer. Onduidelijk is wanneer alle problemen zijn opgelost.