Een logistiek vrachtwagenbedrijf (Convoy), een self-charging gadgetbedrijf (Exeger) en een app om voedselverspilling tegen te gaan (Too Good To Go) lijken in weinig op elkaar. Toch hebben ze als overeenkomst dat ze ideeën snel kunnen uitvoeren, waardoor hun marktaandeel ten opzichte van de gevestigde spelers toeneemt en ze nieuwe relaties met klanten creëren.
Hebben jongere bedrijven wel bestaansrecht in de ogen van de gevestigde bedrijven in dezelfde sector? Grotere bedrijven hebben over het algemeen een grotere mankracht en hogere budgetten om te experimenteren met opkomende technologieën zoals cloud, ai, deep neural networks/deep learning, iot en machine learning. Daarom kunnen juist deze bedrijven het zich toch wel veroorloven om te experimenteren met ideeën, bestaande processen te herzien en nieuwe klantervaringen op de markt te brengen die meer bieden dan wat nieuwkomers kunnen leveren?
Meer risico
Startups staan erom bekend dat ze meer risico nemen wanneer ze projecten plannen en hun koers bepalen. Dit is begrijpelijk. Don Dodge van Google zei meer dan tien jaar geleden: ‘Startups spelen poker, grote bedrijven spelen schaak.’ Startende ondernemingen spelen niet alleen een sneller spel, ze zijn ook in staat data en inzichten te gebruiken om een idee om te zetten in een omzetkans. Ze gebruiken data om hun volgende zet te bepalen, waardoor ze eigenlijk een volledig beeld hebben van de kaarten in de hand van de tegenstander voordat ze de markt op gaan, in het volle vertrouwen dat ze kunnen winnen.
Het idee dat alle bedrijven toegang hebben tot dezelfde data, maar moeite hebben om dit om te zetten in bruikbare inzichten naarmate ze groeien, vormde de basis van onze recente samenwerking met Bayes Business School. Hieruit bleek dat bijna driekwart van de bedrijven moeite heeft om de waarde van hun data te ontsluiten – wat een directe impact heeft op hun vermogen om te innoveren. Bovendien gelooft bijna zestig procent dat bedrijven die prioriteit geven aan datagedreven besluitvorming marktaandeel stelen, en eenzlefde percentage vreest dat ze achter zullen raken bij de concurrentie als ze hun data niet beter benutten
Pioniers
Hoewel bedrijven zichzelf omschrijven als datagedreven en digital first, hebben veel grote bedrijven moeite om ideeën op de markt te brengen. Nieuwe technologieën transformeren de manier waarop data wordt verzameld, geanalyseerd en gebruikt, maar creëren ook nieuwe hiaten wanneer bedrijfsleiders leren hoe ze er waarde uit kunnen halen.
Startups zoals Exeger en Convoy zijn pioniers op het gebied van dataverwerking. Ze staan open voor nieuwe methodes en ideeën en komen daardoor met disruptieve digitale oplossingen en innovatieve bedrijfsmodellen. Belangrijk is dat dit besluitvormingsproces wordt aangestuurd door data. Convoy realiseerde bijvoorbeeld vrachtvervoer naar het voorbeeld van het traveling salesman probleem (waarbij de medewerker een lijst krijgt met steden en de kortst mogelijke route moet bepalen om deze allemaal te bezoeken) en bouwde software die verzendcriteria integreert met realtime vraag- en aanbodgegevens om matches te krijgen om matches te genereren met de minste lege kilometers tegen de laagste prijs. Dankzij datagedreven inzicht hebben ze het bedrijfsmodel van vrachtvervoer op z’n kop gezet.
Elk bedrijf loopt in wezen dezelfde race, ongeacht de sector of omvang: de race om ervoor te zorgen dat ze voorop lopen wat betreft klantervaringen, klanten binnenhalen en zo efficiënt mogelijk werken. Naarmate een bedrijf groeit is het daarom cruciaal om de juiste cloud voor de juiste app te hebben om data te beheren, te raadplegen en er inzichten uit te halen. Niet alleen voor groei, maar ook om concurrentievoordelen te creëren zoals het versnellen van de time-to-market of het stroomlijnen van de bedrijfsactiviteiten.
Hoe kan een gevestigd bedrijf het opnemen tegen zijn meer behendige, agile, datagedreven rivalen? Dit zijn vier tips om bedrijven te helpen bij te blijven in de innovatierace.
- Bouw een multi-cloudstrategie om twee of meer publieke clouds, twee of meer private clouds of een combinatie van publiek, sovereign, private en edge clouds naadloos te beheren, waarover het bedrijf met dezelfde tools applicaties en diensten distribueert.
- Gebruik data op de juiste manier. Bedrijven moeten een flexibele en schaalbare digitale architectuur implementeren om alle bestaande informatie te consolideren, delen en analyseren. Dit is de basis voor geïnformeerde besluitvorming.
- Streef een evoluerend portfolio van innovaties na om nieuwe kansen te verkennen en tegelijkertijd de risico’s te beperken. In een onvoorspelbaar economisch klimaat moeten succesvolle organisaties niet alles nauwgezet plannen en al hun middelen op één groot idee inzetten, maar kiezen voor een meer iteratieve benadering van innovatie, waarbij ze gaandeweg aanpassingen doorvoeren indien nodig.
- Samenwerkingen. Schakel externe, gespecialiseerde aanbieders van technologieën, infrastructuren, diensten en vaardigheden in om ervoor te zorgen dat de digitale mogelijkheden van het bedrijf up-to-date blijven.
Met de huidige hoeveelheid data en de verwachting dat dit bijna verdubbelt in de komende drie jaar, wordt het een steeds grotere uitdaging waarde uit data te halen. Bedrijven die voorop willen lopen, vragen zich terecht af hoe die data geografisch gezien wordt opgeslagen, beheerd en geraadpleegd om de bedrijfsresultaten in het vereiste tempo te kunnen leveren.
Assets
Om meer datagedreven te worden, richten organisaties zich op het draaien van meerdere clouds, afhankelijk van de app of workload. Multi-cloud is nu de standaard in de huidige wereld waarin de meest waardevolle assets van een bedrijf – apps, data, workforce en infrastructuur – niet langer gecentraliseerd zijn in fysieke gebouwen, maar gedistribueerd worden. Een multi-cloudstrategie moet het de-factomodel worden voor digitale bedrijven. Zo kunnen bedrijven snel en op grote schaal bouwen, waardoor problemen rondom data, interoperabiliteit en kosten – die hoger zijn als een bedrijf te afhankelijk wordt van één cloudomgeving – afnemen.
Maar hoe worden meerdere en verschillende soorten clouds naadloos beheerd? Dit kan door het hanteren van de cloud smart-benadering. Ofwel, de juiste cloudomgeving voor de juiste applicatie kiezen, kiezen welke applicaties vanaf nul gebouwd moeten worden en welke applicaties moeten worden verbeterd, verplaatst en gemoderniseerd. Als het juiste bedrijfsmodel bewijst dat u de juiste kostenbeheersing hebt, kan it innoveren en workflow automatiseren en zullen de voordelen snel opwegen tegen de investeringen.
Met deze multi-cloudbenadering kunnen bedrijven op dezelfde manier werken als startups. Of uw bedrijf nu honderd of honderdduizend medewerkers heeft, alles wat nodig is is moed, inzet en het inzicht om de huidige werkmethoden te herzien en ze klaar te stomen voor het digitale tijdperk. De eerste stap, die cruciaal is om te bepalen hoe het bedrijf in de toekomst zal functioneren, moet worden gezet met één vraag in gedachten – hoe we de beschikbare data maximaliseren om ervoor te zorgen dat we snel kunnen innoveren en de ervaringen kunnen leveren die passen bij de verwachtingen van de klant.