Een toenemend aantal bedrijven stapt over aar de cloud overstappen. Toch blijkt uit recent onderzoek van Parallels dat it-professionals en bedrijfsleiders zich zorgen maken over security, de naleving van beveiligingsnormen, toegang tot legacy-applicaties én alle kosten die daarbij komen kijken.
Nu bedrijven de technische en zakelijke voordelen van de cloud omarmen, is het cruciaal dat zij ook de financiële gevolgen van een dergelijke overstap in overweging nemen.
Dat de kosten lastig te beheersen zijn, heeft verschillende redenen. Allereerst gebruiken cloudproviders verschillende prijsstructuren en factureringsmodellen met verschillende opties en combinaties. Hierdoor zien organisaties door de bomen het bos niet meer. Het kan veel tijd kosten om al deze combinaties door te spitten en de beste keuze te maken. Bovendien verandert het cloud-aanbod ook voortdurend. Elk jaar kondigen cloudleveranciers nieuwe diensten, functies, prijswijzigingen en nieuwe prijsmodellen aan. Organisaties hebben moeite om dit tempo bij te houden en te begrijpen hoe elke aankondiging van invloed is op hun financiën. Bovendien kunnen de kosten van migratie naar de cloud aanzienlijk zijn. Vaak hebben organisaties de kennis niet in huis, waardoor ze specialisten moeten inhuren.
Halve werk
Om kosten beheersbaar te maken, is een goede voorbereiding het halve werk. Daarom hieronder enkele adviezen om rekening mee te houden.
Voordat organisaties overstappen naar de cloud is het belangrijk een businesscase te maken. Overweeg zorgvuldig welke toepassingen, infrastructuren en werkplekken naar de cloud kunnen worden overgebracht en welke niet. Bij grote datasets, die aanzienlijke middelen vereisen en de cloudkosten kunnen doen stijgen, past misschien beter een on-premise-oplossing. Dit geldt ook voor legacy-applicaties die problemen opleveren bij de implementatie in de cloud. Voor applicaties met fluctuerende workloads of disaster recovery-doeleinden kan de cloud een beter haalbare oplossing zijn. In veel gevallen is het verstandig om een hybride-cloud-aanpak te gebruiken, die het mogelijk maakt om van het beste van beide werelden te profiteren.
Daarnaast moet in kaart worden gebracht wat wel en wat niet naar de publieke cloud kan. Wanneer een bedrijf overweegt naar de cloud te verhuizen moeten de dure zaken, zoals databases, in detail worden bekeken. Het is vaak voordeliger om databases on-premise te laten draaien. Daarnaast is het verstandig om regelmatig te kijken of bepaalde data nog wel nodig is. Bij cloudproviders wordt er meestal betaald naargelang de hoeveelheid data. Bekijk daarom welke data moeten worden bewaard en welke workloads zijn terug te schroeven.
Zorg er daarnaast voor de bestaande processen goed blijven werken na de overstap. Door te kiezen voor bijvoorbeeld een vdi-oplossing kunnen it-afdelingen eenvoudig desktops centraliseren in een datacenter. Dit maakt het gemakkelijker voor it-beheerders om de controle te hebben over alle desktops en applicaties die worden gebruikt, en om updates uit te voeren, security problemen aan te pakken en problemen op te lossen. Dit kan de it-afdeling tijd besparen en de algehele productiviteit van het bedrijf verbeteren. Vdi biedt ook flexibiliteit en mobiliteit doordat gebruikers hun desktopomgeving vanaf elke locatie en op elk apparaat kunnen openen, wat werknemers productiever maakt vanaf verschillende locaties en apparaten.
Niet eenvoudig
Kortom, het minimaliseren van kosten is niet altijd eenvoudig. Het vraagt voorbereiding, een duidelijk plan en de juiste techniek. Zorg er ook voor dat virtuele machines, databases en services worden uitgeschakeld wanneer ze niet nodig zijn. Zolang organisaties hier rekening mee houden, kunnen ze profiteren van de vele voordelen en mogelijkheden van de cloud. Deze omvatten snellere time-to-market, innovatiemogelijkheden en meer kansen.