Mijn ouders, 86 en 84 jaar oud, hebben heel hun leven bijna alles met cash betaald. Meer nog, mijn vader drukte decennia het geld in de Nationale Bank. Die drukkerij is inmiddels verdwenen. Uiteraard hebben ze graag cash geld op zak. Dat de Mechelse VLD-schepen Arthur Orlians nu zegt dat je hen geen dienst bewijst met in elke gemeente een bankautomaat te voorzien omdat je hen de digitale weg moet opduwen, stuit mij, een uitgesproken digitale aanhanger, tegen de borst.
De jeugdige schepen van financiën had het over ‘overbodige cash voor de vergeten Vlaming’ En verder: ‘Het is alsof je iemand die moeite heeft met het versturen van e-mails een nieuwe vulpen geeft.’ Ik vermoed dat hij nooit met een Mont Blanc over een blad papier gekrast heeft want mooier kan het niet worden….
Banken hebben de jongste jaren honderden kantoren gesloten, een meerkost werd gevraagd voor wie toch nog manueel een overschrijving wou laten uitvoeren. Het aantal bankautomaten is eveneens in sneltempo afgenomen. In een centrumstad zoals Leuven, met meer dan 100.000 inwoners, zijn er nog drie neutrale cashpunten. Minister van financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) heeft nu met de bankensector afgesproken dat er in elk gemeente een bankautomaat moet komen. En terecht.
De banken morren, maar vergeten dat de overheid (wij dus) in de natte herfst van 2008 liefst 20 miljard euro op tafel gelegd hebben om de bankensector te redden omdat onverstandige topbankers heil zagen in rommelkredieten. Ze morren ook dat ze moeten bijdragen tot de begroting: een schamele 49 miljoen dit jaar en nog eens 118 miljoen volgend jaar. Een stevige knauw in de winst? De Belgische grootbanken hebben vorig jaar samen een recordwinst van liefst 7,3 miljard euro geboekt. Die winst gaat niet naar de overheid, die winst gaat niet naar de spaarder, wel naar de aandeelhouders. Er is een uitzondering. In het geval van de staatsbank Belfius gaat die 1 miljard euro winst wel naar de overheid, maar wij betaalden destijds ook 4 miljard euro om Dexia, de vroegere naam van Belfius, te redden.
Het verbaasde me dat ceo Michael Anseeuw van BNP Parisbas Fortis (3,2 miljard euro nettowinst) vertelde dat de renteverhoging voor spaarboekjes ‘erg complex’ is. Voor een aanpassing van de rente was er volgens hem vroeger een overgangsperiode van 2 tot 4 jaar nodig. En ik die in al mijn naïviteit dacht dat dit zich beperkte tot het indrukken van een digitale toets….
‘Een samenleving mordicus organiseren in het tempo van de traagsten leidt tot stilstand, achterstand en achteruitgang,’ schrijft Arthur Orlians. In dit geval lijken het me meer de banken die de traagste zijn en dat zijn niet de vergeten Vlamingen.
Luc,
u hebt 200% gelijk.
De banken doen niets anders dan hun customer service verlagen, om hun winsten te verhogen. De klant (van WELKE LEEFTIJD ook) is de dupe.
Ik vind het overigens zeer negatief dat hier een leeftijd wordt aangekleefd.
Ik ben de eerste om digitaal te gaan (ongeacht mijn leeftijd), maar alleen als het BETER is.
Tot nu toe – en na zovele jaren reeds – kom ik HEEL veel een business proces tegen dat “juist weer nog niet” is gedigitaliseerd, hoewel het meestal heel basic is.
Cash afhalen (en storten) blijft voor mijn en vele vele anderen een basis vereiste.
PS.: btw – de “jeugdige” werkers (vooral in resto’s) doen zichzelf de das om, want geen cash is meestal ook geen fooi …
PSPS.: Telco’s mogen overigens ook hun customer service niveau drastisch verhogen!