De bekende concertzaal Ancienne Belgique richt zich qua communicatie voor een flink stuk op e-mail. Maar doet dit wel erg geautomatiseerd en… best slim. Naast de timing en de kanalen personaliseert AB ook de inhoud. Met als gevolg dat geen enkele van de ruim 800.000 (potentiële) klanten dezelfde mail ontvangt. Het project is genomineerd voor een Computable België Award in de categorie IT Project of the Year in SMB.
E-mail blijft voor cultuurhuizen het beste middel om mensen in de zalen te krijgen. Toch is het medium vaak arbeidsintensief en krijgt iedereen vaak dezelfde mail.
E-mailmarketing zo personaliseren dat elke ontvanger een individueel aanbod krijgt, en tegelijk minder werk besteden aan de opmaak en het uitsturen: dat was het opzet van Ancienne Belgique (AB). In samenwerking met de Antwerpse software integrator Sparklink en op basis van hun Salesforce applicatie bracht het, met de toestemming van de klant, alle informatie samen: van transactionele info, zoals tickets die klanten reeds kochten, voorkeuren en klikgedrag op de AB-website, maar ook een koppeling van hun Spotify-account, voor indicatie van de favoriete artiesten. Al die informatie werd gekoppeld met info over het programma.
Headless CMS
De gegevens worden met elkaar verbonden en op elkaar afgestemd in een contenthub, een zogenaamde headless CMS of content management system. Op basis hiervan wordt centraal informatie, beelden, playlists en aanverwante gegevens naar de website, de schermen in de zaal … én dus ook naar gepersonaliseerde e-mails gestuurd.
Vervolgens (= de zogenaamde journey automation) kijkt het systeem naar het juiste moment en het juiste kanaal, en nadien (= de zogenaamde contentautomation) naar de juiste content en de juiste persoon. Hiervoor gebruiken de medewerkers van AB een template engine bovenop de Marketing Cloud van Salesforce die onder meer gebruikt maakt van Smart Dynamic Content Blocks.
‘Merken ze daar toch ergens nog een foutje in de content of bedenkt er iemand plots een geniale titel, dan kunnen ze de tekst alsnog aanpassen’, klinkt het bij Sparklink. ‘Wij hebben gezorgd voor een bi-directionele sync tussen de Marketing Cloud en Salesforce. Zo is de verbeterde tekst dus ook in de Salesforce-database meteen aangepast en zijn de website en de beeldschermen in huis meteen ook geüpdatet.’
Waarom de nominatie?
De (potentiële) klant krijgt relevantere e-mails, wat inzake marketing communicatie sowieso een plus is. Op basis van logica en content uit Salesforce zorgt AB er namelijk automatisch voor dat elke ontvanger een e-mail ontvangt die maximaal is afgestemd op zijn of haar persoonlijke interesses. En dat in meerdere talen.
Tegelijk kunnen AB-marketeers gebruikmaken van die template engine die via een zogenaamd drag & drop systeem zorgt voor het samenstellen van e-mails via dynamische contentblokken. Deze werking zorgt naar eigen zeggen voor een flinke tijdsbesparing. Of anders gezegd: het samenstellen van hun mails naar die 800.000 klanten gebeurt letterlijk zonder dat er nog één letter wordt getypt.
Dit project is genomineerd voor een Computable Award. Informatie over de Computable Awards-nominaties en het stemproces vindt u hier. De komende weken lichten we werkdagelijks de genomineerden in de categorieën IT Project of the Year in Public Market, IT Project of the Year in SMB Market en IT Project of the Year in Enterprise Market toe. De winnaar komen we te weten tijdens vakbeurs Cybersec Europe op 19 en 20 april 2023. Op 20 april reiken we de prijzen uit op de heroes stage van Cybersec Europe. U kunt zich gratis registreren voor het event.
Het artikel maakt indruk met zijn originaliteit en innovatieve benadering van CRM-systemen. Het versturen van individuele e-mails naar elke klant is een uitstekend voorbeeld van hoe moderne technologieën de a href=”https://www.matchoffice.be/huren/business-centers/antwerp”communicatie/a met het publiek kunnen verbeteren en de effectiviteit van marketinginspanningen kunnen verhogen. Dit artikel is het lezen waard voor iedereen die geïnteresseerd is in CRM-innovaties.