Technologie kan organisaties door onzekere tijden loodsen. Organisaties moeten zich voorbereiden op wat hen te wachten staat, en daar kunnen voorspellingen bij helpen. Hieronder de vijf kansen en uitdagingen die een rol spelen op de werkvloer.
- Ai wordt gemeengoed
Zoals de populariteit van ChatGPT, Dall-E en andere grote, op taalmodellen gebaseerde systemen laat zien, is het publiek gefascineerd door artificiële intelligentie (ai) en zal het daarom in toenemende mate bereid zijn om het in hun dagelijks leven te verwelkomen, en dus ook op de werkvloer.
Dit jaar zal elke organisatie, ongeacht de sector waarin zij actief is, een visie en een strategie moeten formuleren om ai in hun werk te integreren. Ai wordt al volop gebruikt voor het verbeteren van cybersecurity, het optimaliseren van werkprocessen en het automatiseren van de klantenservice. Ook helpt het managers meer te verkopen en supply chains te verbeteren. En programmeurs gebruiken de technologie om, nou ja, meer technologie te creëren.
- Total experience wordt volwassen
Ai versnelt ook een andere trend: de total experience. Deze kijkt naar alle interacties die een organisatie heeft met zijn werknemers, klanten en partners. Het omvat ook elke interactie die consumenten hebben met de klantenservice van een bedrijf, zakelijke dienstverleners en sociale mediakanalen.
Toonaangevende organisaties zullen in 2023 het belang van de total experience erkennen en meetbare resultaten boeken, waaronder meer winst. Door de kracht van ai aan te spreken, kunnen organisaties gepersonaliseerde ervaringen opschalen en perfectioneren. En dat is belangrijk omdat de lat van deze totale ervaring steeds hoger komt te liggen: wanneer het een organisatie niet lukt een goede ervaring te bieden, zullen zowel klanten als medewerkers steeds vaker concurrenten vinden die dat wel kunnen.
- Metaverse neemt nog geen vlucht
Het belang van een goede experience is een van de belangrijkste redenen waarom het de metaverse – in weerwil van alle buzz – nog niet gelukt is door te breken. Zelfs de tech-native Gen Z-generatie is veel minder enthousiast dan bedrijven over virtuele omgevingen. Daar zijn nogal wat redenen voor, maar feitelijk komt het neer op de ervaring.
De wearable- en trackingtechnologieën die worden gebruikt om een virtual reality (vr) te creëren, zijn in het beste geval onhandig en in het slechtste geval worden gebruikers er misselijk van. De bedrijven die vr promoten als the next big thing doen dan ook aan metawashing of verwarren de metaverse met een slecht ontworpen virtuele ervaring. Dat tast het vertrouwen en de interesse van het publiek in de metaverse aan.
Uiteindelijk is de metaverse niet het einddoel. Als het tot bloei komt, zal het de laag zijn die ons digitale leven dichter bij de echte wereld brengt. Er zijn al industriële toepassingen, zoals fabrikanten die digital twins gebruiken om nieuwe producten te testen voordat ze de fysieke versies maken, die een voorbode zijn van de mogelijkheden op de lange termijn. De technologie zal zich rustig blijven ontwikkelen, maar ook dit jaar zal de metaverse nog geen vlucht zal nemen.
- Werken op afstand polariseert
Uiteindelijk zullen we beschikken over technologieën die de ervaring van werken op afstand veranderen om samenwerking te bevorderen, waaronder ook een metaverse die een virtuele omgeving biedt waar werknemers overal ter wereld realtime met elkaar kunnen samenwerken. Maar nog niet in 2023. Daarom zal werken op afstand eerst nog meer polarisatie in de hand werken onder leidinggevenden dan nu al het geval is.
Hoewel werken op afstand gemeengoed is geworden, hebben te veel werkgevers de werkelijke ervaring van samenwerken op afstand niet verbeterd. Zoom is en blijft Zoom, met of zonder filters en emoji’s. Veel leidinggevenden verplichten werknemers terug te keren naar kantoor, omdat ze hebben geconcludeerd dat fysieke aanwezigheid belangrijk is voor de bedrijfscultuur.
Tegelijkertijd zijn er organisaties die hun inspanningen rondom werken op afstand intensiveren en de flexibiliteit die dit biedt inzetten als concurrentievoordeel. Deze bedrijven hebben toegang tot een grotere talentenpool – niet alleen in termen van locatie, maar ook omdat banen op afstand zeven keer meer kandidaten aantrekken dan banen op een vaste locatie.
- Opleiden van werknemer belangrijker
In de toekomst zullen bedrijven ai gebruiken om werknemers niet alleen een gepersonaliseerde ontwikkeling aan te bieden, maar ook vaardigheden af te stemmen op specifieke taken. Leidinggevenden zullen beter zicht hebben op het talent dat aanwezig is binnen de organisatie.
In de afgelopen weken hebben verschillende techbedrijven massaontslagen aangekondigd. Toch is de werkloosheid in veel landen nog nooit zo laag geweest. Hoe kan dat? Veel leidinggevenden geven aan de afgelopen jaren te veel mensen te hebben aangenomen. Dat komt omdat technisch talent altijd schaars is – wat ook verklaart waarom dezelfde werknemers snel een nieuwe baan vinden.
Verschuiving
In 2023 gaan we een verschuiving zien richting bijscholing en minder richting massale werving. Nieuwe werknemers werven is duur; consultants aantrekken is nog duurder. Normaal gesproken leidt een economische recessie tot bezuinigingen als het gaat om het opleiden en ontwikkelen van medewerkers. Dit jaar moeten bedrijven hier juist prioriteit aan geven.
(Auteur Dave Wright is chief innovation officer bij ServiceNow.)