Economische onzekerheid, inflatie en krapte op de arbeidsmarkt hebben hun weerslag op de investeringen in it en digitale technologie. Vooral het oplopende prijspeil vormt een kwelgeest.
Dat blijkt uit een b2b-marktstudie bij 1.200 bedrijven. Opdrachtgever was Beltug, de Belgische vereniging van ict-beslissers, die elke twee jaar de stemming in de zakelijke markt laat peilen. Rond de jaarwisseling werden zowel overheidsinstellingen als privébedrijven bevraagd, van eenmanszaak tot multinational.
Inflatie treft vooral de it-projecten in (middel)grote organisaties. Zes op de tien grote organisaties voeren maatregelen door om de impact te beperken: lopende projecten uitstellen (34%) en minder it-projecten opstarten (15%) of ze net sneller uitvoeren om de kosten te beperken (18%). Bij kleine bedrijven lijkt die impact eerder beperkt te blijven.
Bijna de helft van de grote bedrijven ervaart de gevolgen van het tekort aan talent. Ook hier is de belangrijkste impact de vertraging van it-projecten (82%). Maar er wordt ijverig aan oplossingen gewerkt: zo zegt 34% van de ondervraagden dat ze projecten willen versnellen om bijvoorbeeld repetitieve taken te automatiseren. Ook re- en upskilling van werknemers krijgt een boost (34%).
Nieuwe technologieën zijn wat in opmars. 26% van alle ondervraagden gebruikt het internet of things (iot). Voor grote organisaties ligt dit percentage op 39. De interesse voor de metaverse, blockchain en vr-brillen is nog erg laag. Beltug verwacht evenwel dat de digitale innovatie met deze technologieën de komende jaren zal versnellen. Artificiële intelligentie (ai) wordt nu in 11% van de organisaties gebruikt, maar er wordt een verdubbeling verwacht in de komende twee jaar. ‘Vr-brillen worden al in 15% van de grote bedrijven gebruikt,’ aldus Levi Nietvelt, Business Manager bij Beltug.
Bij cybersecurity is nog steeds werk aan de winkel. Slechts de helft van de ondervraagden heeft een actieplan voor het geval er een cyberincident uitbreekt. Heel wat bedrijven blijken dus niet voorbereid te zijn op een hack.
Turbulentie
Danielle Jacobs, ceo van Beltug, noemt turbulentie de rode draad in het onderzoek. Die turbulentie vraagt om grote veerkracht en wendbaarheid, stelt ze. ‘De impact van de coronacrisis was net weggeëbd, maar is vervangen door inflatie en de krapte op de arbeidsmarkt. Al merken we ook dat bedrijven daar oplossingen voor zien. Er is vertrouwen in de kansen en mogelijkheden die digitale technologie te bieden heeft. Maar cio’s en digitale leiders beseffen dat ze alert moeten blijven.’