Ook it-bedrijven en initiatieven dragen bij aan elementen als inclusie, duurzaamheid en diversiteit. Computable wil Belgische initiatieven die inspelen op deze maatschappelijke noden in de verf zetten. Daarom reiken we voor de vijfde keer onze Social Innovation Award uit. Dat gebeurt tijdens Cybersec Europe op 20 april
Bij de vorige edities ging de Computable Award rond sociale innovatie naar Passwerk, Close the Gap, Coderdojo en Digital Wolves. Deze keer zijn deze vijf initiatieven genomineerd.
Vijf
BeCode
BeCode timmert sinds 2017 aan de weg en biedt gratis programmeeropleidingen van zes maanden voor studenten, laaggeschoolden en langdurig werklozen. Het beschikt intussen over vier campussen in Antwerpen, Gent, Brussel en Luik. Inmiddels zijn er meer dan duizend ‘BeCoders’ getraind die hun weg vonden naar het Belgische bedrijfsleven. BeCode werkt samen met tientallen privépartners, zoals Microsoft, SAP, AWS, Telenet en SD Worx en ook met een tiental publieke partners. Het gaat bij hen met name om cursussen rond webontwikkeling, artificiële intelligentie, devsecops binnen cybersecurity en SAP.
Bednet
Bednet zorgt ervoor dat langdurig zieke kinderen toch nog samen met hun klasgenoten les kunnen volgen dankzij een onlineplatform. Sinds vijftien jaar stelt het gratis computermateriaal ter beschikking van deze patiënten, van kleuter tot secundair. Wanneer leerlingen die langdurig afwezig zijn les volgen via het Bednetsysteem, hebben zij ook baat bij de structuur van de klas. Zo blijven ze altijd bij hun klas horen. Elk jaar organiseert Bednet tevens een pyjamadag waarbij leerlingen in pajyama naar school komen om meer aandacht te vragen voor het initiatief.
De Lift Education
De Lift Education is een privéschool uit Diest voor jongeren en richt zicht net zoals Passwerk (een vorige winnaar van de Social Innovation Award) op mensen met een autismespectrumprofiel. Het verschil is dat het zich toelegt op schoolkinderen van het secundair onderwijs. De organisatie die zich focust op collectief thuisonderwijs, bestaat sinds 2014. De lespakketten zijn sterk geïndividualiseerd. Voor iedere leerling wordt de aanpak aangepast maar het onderwijsaanbod legt de nadruk op informatica. Leerkrachten en vrijwilligers krijgen de nodige omkadering om de jongeren te begeleiden. Het aanbod gaat van onder meer het bouwen van websites, videobewerking, programmatie, toepassingssoftware tot computerhardware.
Molengeek
MolenGeek is gevestigd in de Brusselse gemeente Sint-Jans-Molenbeek en biedt opleidingen voor technologiejobs aan jongeren met allerlei achtergronden. Het project is zowat vijf jaar geleden opgestart door Ibrahim Ouassari en Julie Foulon. Google stopte eerder ook al eens 200.000 euro in dit initiatief. Het begon als een codeerschool voor deels kansarme jongeren, maar is tegelijk ook uitgegroeid tot een coworking-plaats en een incubator waar ook startups hun plek vinden. Het project krijgt ook flink wat steun van de bedrijfswereld. Zo gaat MolenGeek nu ook een structurele samenwerking aan met PwC België.
MyMachine
MyMachine brengt jongeren van alle leeftijden in contact met STEM op een bijzonder originele en slimbedachte wijze. Kinderen uit het langer onderwijs bedenken een droommachine. Studenten uit het hoger onderwijs ontwerpen hiervoor het concept. En de leerlingen uit het secundair onderwijs maken een werkend prototype. MyMachine is in 2007 opgericht door de hogeschool West-Vlaanderen, de Intercommunale Leiedal en het Streekfonds West-Vlaanderen. Na een pilootproject in de regio Kortrijk rolde MyMachine zich uit over de provincie West-Vlaanderen om vervolgens als een inktvlek uit te breiden over heel Vlaanderen.
Whizzkids
Om de digitale kloof te verminderen organiseert Whizzkids gratis ict-wedstrijden voor leerlingen en klassen uit het basisonderwijs en studenten uit de hogescholen. De strategie van Whizzkids is gericht op het verbeteren van de digitale vaardigheden en het bevorderen van gelijke toegang tot technologie. In het schooljaar 2022-2023 nemen meer dan 2.600 klassen uit 900 verschillende basisscholen uit Vlaanderen en Brussel deel aan Whizzkids. Een belangrijk element is het feit dat er een naast het leren en verbeteren van het totale pakket van ict-vaardigheden van de leerlingen ook een gelijktijdige bijscholing is van de digitale competenties van de leraar.