Als we meer vrouwen in technologie willen krijgen, moeten we ook iets doen aan vrouwelijk leiderschap. Daar heeft de techsector nog een lange weg te gaan. In technologie wordt slechts 5% van de leidinggevende functies bekleed door vrouwen.
Een kwart van de vrouwen zegt dat ze zich belemmerd voelen om een baan te zoeken in de techsector, door het gebrek aan vrouwelijke vertegenwoordiging of rolmodellen. Nog eens één derde mist kansen of zichtbaarheid. Dat blijkt uit een recente bevraging van PwC, die gisteren in mijn mailbox verscheen naar aanleiding van internationale vrouwendag.
Dit (vaak onderschat) probleem wordt duidelijker onder jonge vrouwen in de leeftijd van achttien tot 24 jaar. Zij voelen zich het minst gemotiveerd om een carrière in Stem-sectoren na te streven. Ondanks alle campagnes ten spijt.
Ook jonge mannen merken dit op. Nog niet de helft van de mannen tussen genoemde leeftijdsgroep denkt dat er een stigma is rond vrouwen in Stem-sectoren. En dat vind ik ronduit verontrustend.
It en technologie is al te vaak een mannenwereld. Ik herinner me een interview met Dewi Van De Vyver, de voormalige ceo van Flow Pilots die aanhaalde dat ze – van zodra er echt beslissingen moesten worden genomen – vaak als enige vrouw rond de tafel zat. Terwijl zij zeker een rolmodel is, en dat in een sector waar we het op dat vlak (en internationaal) vooral met mannen als Bill Gates en Larry Ellison moeten doen.
Marissa Mayer
Ook moeten we erkennen dat het voor vrouwen op vooraanstaande techfuncties (helaas) niet altijd even goed afliep. Soms hebben ze het aan zichzelf te wijten, zoals bij Elizabeth Holmes en haar bloedfraude.
Vaak is er meer aan de hand. Dominique Leroy reed een mooi parcours bij Proximus en werd uitgeroepen tot IT Person of The Year bij Computable, maar zag haar promotie naar KPN verhinderd.
Of denk aan de periode van interne onrust bij techgigant Yahoo in de jaren tussen 2012 en 2017, toen het internetbedrijf onder leiding van ceo Marissa Mayer stond. Dat eindigde met het opstappen van Mayer en vervolgens de verkoop van het bedrijf voor een habbekrats van wat het ooit waard was. Al is het natuurlijk zo dat Mayer indertijd aan boord was gehaald toen het Yahoo-kalf al verdronken was.