Ruim negentig procent van alle luchtvaartmaatschappijen gebruikt nog een papieren logboek. De Japanse hardwarefabrikant Panasonic biedt samen met zijn Engelse partner Conduce een elektronische variant, gebaseerd op de robuuste Toughbook G1-tablet.
Voor elke vlucht moet een technisch logboek worden ingevuld, een wettelijke registratie van de technische staat van het vliegtuig en zijn reis. De gegevens omvatten zaken als eventuele defecten en brandstofverbruik. Het logboek bevat ook het onderhoud dat aan een vliegtuig wordt uitgevoerd tussen de geplande onderhoudsbeurten door. Voor elk vertrek neemt de gezagvoerder het technisch logboek door en tekent het af waarmee die aangeeft dat het vliegtuig voldoet aan de wettelijke normen.
Volgens Panasonic gebeurt dit bij het overgrote deel van de vluchten op papier. Samen met Conduce, dat zijn voor de luchtvaart ontwikkelde eTechLog8-technologie inbrengt, biedt het bedrijf een digitaal alternatief in de vorm van een Toughbook G1-tablet. In plaats van op papier vullen piloten het logboek in met behulp van de eTechLog8-software op de tablet. Na voltooiing worden de gegevens doorgestuurd naar de luchtvaartmaatschappij.
Op de tablets, die bestand zijn tegen stoten, vallen, regen, stof en extreme temperaturen, is het Windows LTSC-besturingssysteem vooraf geïnstalleerd. Dat is dezelfde versie van Windows die in geldautomaten wordt gebruikt. Dit betekent volgens Panasonic dat updates streng worden gecontroleerd en de toegang tot internet wordt vergrendeld.
Voor gegevensoverdracht is het apparaat uitgerust met een geïntegreerde 4G LTE multi-carrier mobiele breedbandchip die satelliet- en GPS-verbindingen ondersteunt. Om de continuïteit te waarborgen, worden alle Conduce-toepassingen in de fabriek op het apparaat geïnstalleerd, wat betekent dat zelfs wanneer er geen internetverbinding is, de applicatie gegevens blijft verzamelen en deze verzendt zodra er een verbinding beschikbaar is. Voor backup in geval van een storing zijn Toughbook tablets ook uitgerust met een Micro SD-kaart.