Technologie verandert voortdurend. Door de vele innovaties kan het moeilijk zijn te bepalen waarop je zou moeten focussen. Gartner constateert dat bij slechts een derde van de organisaties de raad van bestuur de doelen voor digitale transformatie heeft behaald of op schema zit om deze te bereiken. Door in te zetten op de volgende vier trends wordt de kans dat deze doelen wél worden behaald aanzienlijk groter.
- Kosten beheersen met automatisering
Een van de belangrijkste technologietrends die Gartner aangeeft is optimalisatie. Overal ter wereld hebben organisaties te maken met problemen als de energiecrisis en issues met de supply chain. Deze risico’s staan niet direct in verband met grote investeringen in digitale transformatie en je ziet dat organisaties de rem hebben gezet op investeringen in technologie om de kosten onder controle te houden. Maar er is nog een andere manier om de kosten te beheersen en tegelijkertijd innovatie te stimuleren: automatisering.
Automatisering stroomlijnt processen en zorgt voor een soepele en optimale operatie. In uitdagende tijden kunnen bedrijven door zich te focussen op automatisering binnen hun digitale ecosysteem vooruitgang boeken zonder al te veel risico’s te lopen. In lastige tijden is er een tendens om grotere ontwikkelingsprojecten uit de weg te gaan en te vertrouwen op de schaalvoordelen die kant-en-klare software kan bieden. Maar als je zelfs maar twintig procent van deze oplossingen moet aanpassen, kun je beter helemaal opnieuw bouwen en zelf controle hebben over de core-ip (Intellectuele eigendom). Je moet het zien als een spel voor de langere termijn dat de tand des tijds zal doorstaan. Het is hoe dan ook duidelijk dat digitalisering en automatisering het komende jaar een cruciale rol zullen blijven spelen in het succes van organisaties.
- Governance belangrijker dan ooit
Volgens Gartner vormen zakelijke professionals die zich met technologie bezighouden tussen de 28 en 55 procent van het personeelsbestand. Gartner zegt ook dat ‘er veel meer werknemers buiten de it-afdeling zijn die digitale oplossingen aanpassen of bouwen dan binnen it.’
Elke organisatie wil de wendbaarheid en snelheid vergroten om beslissingen te nemen die waarde opleveren. Maar dat mag niet ten koste gaan van governance, compliance en security. Niemand wil in het nieuws komen vanwege het niet naleven van de regels of een datalek.
Met de verschuiving van it-werkzaamheden naar de business, is governance cruciaal om ervoor te zorgen dat de it-functie aansluit bij de behoeften van de organisatie en dat de beschikbare middelen effectief en efficiënt worden gebruikt. Hiervoor is het belangrijk duidelijke rollen en verantwoordelijkheden voor besluitvorming vast te stellen en processen te definiëren voor het prioriteren en beheren van it-projecten en-investeringen.
Wat Gartner ‘fusionteams’ noemt, is een goed begin. Hierbij wordt bewust een mix van mensen met verschillende achtergronden en vaardigheden samengebracht om samen oplossingen te bouwen. Voeg daar zakelijke it-expertise toe om advies te geven over beveiliging, architectuur en technologieën.
Het concept is gebaseerd op het idee dat digitale transformatie een holistische benadering vereist die rekening houdt met zowel technische als zakelijke overwegingen. Door verschillende perspectieven samen te brengen, kunnen fusionteams effectiever strategieën ontwikkelen en de juiste prioriteiten voor digitale transformatie uitvoeren.
- Verschuiving van project naar product
Steeds meer organisaties stappen af van een focus op projecten (het maakt niet uit of u een retailer, een verzekeraar of iets daar tussenin bent) en verschuiven meer naar productgerichte technologie-organisaties. Het maakt hierbij overigens niet uit of het om retailers, verzekeraars of andere organisaties gaat, de verschuiving is zichtbaar in elke branche.
Hoe goed je aanbod ook is, als het proces om het te krijgen moeilijk is, heb je als organisatie een probleem. Het gaat erom ervaringen en diensten te creëren die ervoor zorgen dat partners en klanten na één transactie terugkomen en langer zaken willen doen. Klantbetrokkenheid en het creëren van ‘stickiness’ zijn de onderscheidende factoren.
In plaats van vast te houden aan een typische projectmentaliteit, waarbij teams samenkomen en indien nodig worden ontbonden, zien succesvolle organisaties hun digitale oplossingen als producten met levenscycli. Die producten gaan lang mee, vereisen voortdurende investeringen en er is een vast team verantwoordelijk.
Organisaties met een sterk intellectueel kapitaal om op verder te bouwen, bevinden zich in een goede positie. Dit is ook een ander gebied waar fusionteams een voordeel kunnen zijn.
- Gepersonaliseerde, mobiele, naadloze klantervaring
Nog niet zolang geleden was het hebben van een mobiele ervaring voldoende, daarna was het hebben van een native mobiele ervaring voldoende. Gebruikers willen nu diepgaande personalisatie, actuele suggesties, de mogelijkheid om te linken naar betaalplatformen en meer. De richting is duidelijk.
Mensen zijn gewend aan een Netflix/Amazon/Uber-niveau van personalisatie en willen die ervaringen overal, als klant en als werknemer. Bovendien verdringen mobiele apparaten en tablets laptops en desktop computers, niet alleen in gebruik, maar ook qua prestaties.
Een grotere beschikbaarheid van tools zoals tekstherkenning, chatbots, ai en machine learning is mooi, maar lossen slechts de helft van het probleem op. Tools zijn geweldig, maar zodra je een gebruiker vraagt om de ene ervaring te verlaten om naar een andere te gaan, geef je ze een reden om ergens anders verder te zoeken.
De sleutel is wie al deze dingen het beste bij elkaar kan brengen. Naadloze multichannel-ervaringen zullen winnen. Er is geen magisch antwoord op hoe het precies moet, maar degenen die ontdekken hoe ze hun ervaringen kunnen inzetten en benutten, zullen het voortouw nemen.
Succesvol zijn
Het inspelen op en benutten van deze trends in zakelijke technologie zijn niet alles wat je nodig hebt om succesvol te zijn, maar ze vormen wel een goede basis. En zelfs als je al deze zaken dit jaar kunt realiseren, blijven dingen evolueren en je moet wendbaar en daadkrachtig op de markt kunnen reageren.
Is er een manier om veel van deze elementen bij elkaar te brengen? Absoluut. Ga aan de slag met een platform dat is ontworpen om flexibel te zijn voor huidige en toekomstige behoeften. Wees cloud-native, maak verbinding met legacy-systemen, integreer nieuwe tools, verbind de business en it met samenwerking en governance en bekijk je hele portfolio. Succes ligt binnen handbereik. Welke route je ook kiest dit jaar; het is cruciaal om een goede strategie te hebben. Er zijn veel onzekerheden in de wereld, maar dit jaar zal ongetwijfeld een fascinerend hoofdstuk zijn in de evolutie van technologie. Het is aan organisaties zelf welke impact ze ermee gaan maken.