KBC scoort van alle banken in ons land digitaal het best. Maar Belfius komt flink opzetten. Opvallend is dat, met ING op nummer drie, de klassieke banken bovenaan staan in het Belgisch onderzoek van D-rating. Al draagt Crelan wel de rode lantaarn.
De resultaten komen van het ‘digital proposition campaign’-onderzoek bij consumentenbanken van ratingbureau D-rating. Een kleine vijftien banken actief in ons land werden in het onderzoek opgenomen.
D-rating doet dit onderzoek naar de staat van digitalisering op regelmatige basis. ‘De Belgische bankensector zit in een context van consolidatie, denk aan de overnames van Axa Bank en Bpost. Denk ook aan de graduele uitstap van Aion en aan de it-integratie van ING BE en NL’, klinkt het bij D-Rating. Maar dit betekent, volgens het bureau, zeker niet dat de concurrentie tussen de marktspelers minder intensief is.
KBC en Belfius
In ons land wordt KBC Bank door D-rating aanzien als best presterende bank. KBC is bekend om zijn breed scala aan aanbiedingen en functies die toegankelijk zijn via zijn mobiele applicatie KBC Mobile. D-rating wijst in zijn onderzoek ook op het initiatief rond super-apps met specifieke inhoud, zoals die met betrekking tot de Jupiler League-voetbalcompetitie.
Ook Belfius doet het goed in het onderzoek. Belfius scoort hoog als het gaat om de toegang tot aanbiedingen op het web. KBC en Belfius scoren allebei hoog in de drie domeinen die D-rating als digitale propositie omschrijft: offers & journeys, customer support en features.
Een nieuwe naam in de top drie dit jaar is ING België. ‘Met dank aan hun inspanningen van de afgelopen jaren om de platforms van ING Nederland en de dochteronderneming met die van België te integreren’, klinkt het. De opmars is opmerkelijk. Jarenlang was ING inzake digitalisering bij de grootbanken een beetje het ondergeschoven kindje, met de nodige it-problemen. Want hun aanhoudende it-perikelen brachten de ING-bank in een lastig parket.
Na de drie volgen Revolut en Beobank in de lijst. Deze laatste is aan een opmars bezig in vergelijking met vorig onderzoek van D-rating. BNP Paribas Fortis zit in de middenmoot. Onderaan staan Aion en Crelan.
Traditionele banken bovenaan
Wat D-rating zeker ook benadrukt, is dat elke bank zijn eigen specialiteit heeft. Bij KBC is dat hetoffers & journeys, Maar Beobank staat bovenaan inzake klantenondersteuning. Terwijl Revolut de lijst aanvoert inzake features of extra functionaliteit. Wat dit laatste betreft gaat er volgens het bureau veel aandacht naar duurzaamheid met carbon footprint simulators. ‘Maar de realiteit is dat deze functies vaak nog niet in dezelfde mate zijn ingevoerd als dat men beweert.’
De algemene conclusie is dat de gevestigde banken met kantoren meer dan goed standhouden en de zogenaamde neobanken voor een flink deel van zich kunnen afhouden. ‘Met als resultaat een toppositie in onze ranglijst rond digital proposition.’