‘Na meer dan 16,5 jaar bij Google te hebben gewerkt, blijk ik vanochtend om 3 uur als een van de 12.000 gelukkigen te zijn ontslagen. Dit liep via een automatische deactivering van mijn account. Ik heb geen andere informatie’.
Het was het opmerkelijke Linkedin-bericht van Justin Moore, die ruim zestien jaar als ingenieur bij Google heeft gewerkt. Maar daar kwam dus een plots einde aan. Ook wel een lastig einde, want Justin had geen andere info dan de mededeling dat hij mocht beschikken. Hij kreeg wel een link naar een ‘you’ve been let go-website’, maar kreeg geen toegang meer tot die site. Al wist Justin toen al genoeg.
Wat is er aan de hand?
Wat is er aan de hand met de grootste techbedrijven ter wereld? 11.000 bij Meta, 10.000 bij Microsoft, 8.000 bij Salesforce en 12.000 bij Google. En dat zijn nog maar enkele. Intussen heeft Computable bij nieuwsberichten over ontslagrondes in de titel vaak ‘who’s next?’ aangeduid met vandaag nieuws over IBM en SAP.
Dat techbedrijven niet super zijn in ontslagen, daar hadden we het eerder al over. Maar intussen is de ontslaggolf algemeen. Tech gaat op dieet, zoveel is duidelijk. Maar hoe komt het dat het in deze sector zo hard gaat? Ook bij sectorfederatie Agoria wijzen ze op enkele verklaringen, die ik zelf verder aanvul.
1. In tech moest de crisis eigenlijk nog arriveren. Want corona viel voor hen net goed uit. De digitalisering zette zich verder door en veel techbedrijven kregen toen net extra omzet en klanten. Vandaag hebben klanten andere zaken aan hun hoofd. Het ondernemingsklimaat is veranderd en minder stabiel.
2. De focus bij techbedrijven lag de voorbije jaren op groei en groeicijfers. Maar nu zit er zand in de groeimachine. En doordat, ook voor de techbedrijven zelf, de kosten toenemen is de verhouding tussen opbrengsten en kosten minder gunstig, en moet er worden ingegrepen.
3. Om het in perspectief te bekijken: tech bedrijven hebben de voorbije jaren massaal aangeworven. En dus zijn hun ingrepen in veel gevallen ook gewoon een correctie. Om een voorbeeld te geven: drie jaar geleden telde bijvoorbeeld Salesforce nog zowat 49.000 medewerkers. Eind oktober 2022 waren dat er bijna 80.000 wereldwijd.
4. Er is ook een regionale verklaring. Als Amerikaanse bedrijven een recessie ruiken, grijpen ze vaak snel in. Ze ontslaan vlot, maar nieuwe medewerkers worden ook makkelijk in dienst genomen. Kortom, ze schakelen ook gewoon snel. Veel sneller dan in Europa. Hier komen er ook wel ontslagen. Als het regent in de VS druppelt het bij ons. Dat doet het al. Maar waarschijnlijk minder ingrijpend.
5. Er is ook het microverhaal: want wie zetten die bedrijven aan de deur? Daar zitten dus ook wat ervaren technische profielen bij, zoals dus Justin Moore de ingenieur bij Google die er ruim zestien jaar werkte.
Verouderd?
Maar technologische evoluties gaan razendsnel en zorgen ervoor dat bedrijven en medewerkers die hun vaardigheden niet bijhouden snel hun relevantie verliezen. Met als gevolg dat de oplossingen en specialisten van gisteren mogelijk niet langer de beste specialisten van vandaag zijn. En dat die specialisten morgen verouderd zijn.
Al hopen we voor Justin natuurlijk het allerbeste. Net als voor die duizenden andere. Ze komen wel ergens terecht.