Hoewel een golf van ontslagen bij Amerikaanse techreuzen als Meta, Amazon en Twitter onrust veroorzaakte, zal de wereldwijde techsector zijn blik op de toekomst blijven richten. Dit leidt tot spannende innovaties die de sector nieuw leven zullen inblazen. Hierdoor zullen onze eigen technologiehubs, waaronder Brainport Eindhoven, Amsterdam Science Park en de haven van Rotterdam ook tot bloei komen, waarmee de Nederlandse economie een boost krijgt en de digitalisering van onze samenleving een versnelling ondergaat.
Een belangrijk thema om in de gaten te houden is 5G, een technologie die het potentieel heeft om de manier waarop consumenten en bedrijven communiceren en werken te transformeren, maar die op sommige aspecten maar moeizaam op gang komt.
Aangezien veel aanbieders van communicatiediensten (csp’s) in Nederland en daarbuiten sneller geld willen verdienen aan 5G, er een recessie dreigt en de energiekosten stijgen, hebben sommigen een kortetermijnvisie ontwikkeld en vergeten zij de impact die 5G op lange termijn kan hebben. In 2023 zou dit echter het verschil kunnen zijn tussen de marktleiders op het gebied van 5G en degenen die investeringen uitstellen omdat ze uitgekeken zijn op 5G.
Steeds meer csp’s schakelen over van een infrastructuur- naar een platform-strategie. Daarom zal 5G nieuwe businessmodellen creëren die ondenkbaar waren voordat de combinatie van 5G en edge computing bestond. Als we terugblikken, zien we dat 5G niet alleen een upgrade van 4G is, maar ook het fundament legt voor toekomstige G’s, partnerschappen en businessmodellen.
Vruchten
De investeringen in 5G werpen voor sommige toonaangevende csp’s nu al hun vruchten af in de vorm van meer video en gaming via 5G (in vergelijking met 4G), private 5G-netwerken en op maat gemaakte netwerkpakketten. Uit onderzoek van Amdocs blijkt dat consumenten bereid zijn om hun ervaringen te verbeteren met 5G-verbindingen. Zo zijn de meeste consumenten (78%) bereid om minimaal negen euro te betalen voor cloudgaming als daar een 5G-bundel bij inbegrepen zit, terwijl bijna de helft van de respondenten (44%) meer dan negentien euro zou betalen.
Vanuit het bedrijfsleven en door samenwerking met partners in ons 5G Experience Lab in de VS hebben we al een groot aantal 5G-investeringen kunnen realiseren via private 5G-netwerken en aangepaste netwerkpakketten. Artsen kunnen bijvoorbeeld overal vandaan virtueel assisteren en chirurgen op locatie begeleiden. Een ander voorbeeld is gezichtsherkenning op basis waarvan iemand toegang is te verlenen of waarmee winkelervaringen zij te personaliseren. Of begeleiding en ondersteuning van monteurs via ar/vr. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Ondanks dit momentum kondigden een aantal bedrijven onlangs aan hun investeringen in 5G terug te schroeven, waardoor de potentiële langetermijnimpact van het netwerk wordt beperkt. 5G is essentieel gebleken voor het zakelijke succes van een organisatie, dus waarom deze kentering?
De sector moet het fundament leggen zodat elke week nieuwe ideeën worden ontwikkeld die de markt uitdagen, in plaats van dat men wacht op een schaap met vijf poten. Anders zal die er nooit komen.
Handvaten
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat 5G csp’s de handvaten biedt om in 2023 een belangrijke rol te spelen als netwerkplatform? Hoe weten we of 5G de csp’s zal stimuleren om nieuwe ervaringen voor consumenten en ondernemingen te blijven ontwikkelen?
Dit begint bij de dekking en kwaliteit van het netwerk. We moeten de belofte dat 5G de consument een betere ervaring biedt, nog waarmaken. Consumenten moeten het verschil voelen, ook al is het iets eenvoudigs zoals ‘video werkt overal beter’. In 2023 (en ook in 2024) zal het belangrijk zijn dat nieuwe apparaten, producten en diensten verbinding kunnen maken met het 5G-netwerk zodat zij daarvan kunnen profiteren.
Voor bedrijven biedt de 5G-evolutie veel kansen, zoals het aanbieden van nieuwe producten of om het gebruik van mobile private networks te stimuleren. Dit laatste is relevant nu steeds meer data-afhankelijke apparatuur wordt aangesloten op het 5G-netwerk op gebieden als robotica, intelligente videoanalyse en augmented reality voor machines en industriële processen. Nu we steeds afhankelijker zijn van onderlinge connectiviteit tussen sectoren kunnen we alleen succesvol zijn als we controle krijgen over hoe kritieke data wordt verwerk en als we netwerken flexibel kunnen op- en afschalen op basis van de specifieke vereisten van een bedrijf.
Om marktleider te worden of te blijven, moeten csp’s de kracht van moderne software, nieuwe api’s en geavanceerde netwerken benutten om een ervaring te bieden die een stap verder gaat. Csp’s kunnen bijvoorbeeld snelle, speciale netwerken binnen stadions uitrolllen om fans een meeslepende en responsieve ervaring met augmented of virtual reality te bieden. Organisaties die deze private netwerkinfrastructuur benutten zullen een voorsprong hebben op de concurrentie door deze eerder onmogelijk geachte ervaringen mogelijk te maken.
Metaverse wint terrein
Consumenten, retail, media en telecommunicatie zullen waarschijnlijk de meeste gevolgen ondervinden van de opkomst van de interactieve digitale wereld die bekend staat als de metaverse. Gelukkig zijn deze sectoren al bezig met initiatieven voor de metaverse. Bovendien kan de metaverse zonder al te veel problemen een flinke bijdrage leveren aan de groei van de virtuele economie die is gebaseerd op videogames en de virtuele wereld.
Daarom wordt verwacht dat bedrijven virtuele kantoren zullen opzetten om de betrokkenheid van werknemers aan te pakken. Maar ook dat zij een nieuwe manier van netwerken en samenwerken zullen ontwikkelen. Aangezien de overgang naar een virtuele wereld in een stroomversnelling kan raken, moeten organisaties zich realiseren hoe belangrijk het is hun personeel te trainen en bij te scholen zodat ze klaar zijn voor de toekomst. De metaverse van vandaag de dag zal bepalend zijn voor hoe het werk er in de toekomst uit zal zien.
Aan de consumentenkant kan de optie om connectiviteit te bundelen met digitaal entertainment en andere diensten tot nieuwe inzichten leiden. Nu betaaltelevisie steeds meer terrein verliest en het momentum van streaming afneemt, kan het bundelen van nieuwe ervaringen zoals de metaverse ook voor aanbieders van communicatiediensten voordelen opleveren.
Fortune 100
In verschillende delen van de samenleving – of het nu gaat om gaming, entertainment, onderwijs, gezondheidszorg of de maakindustrie – zien we dat de metaverse in de belangstelling staat van serieuze Fortune 100-bedrijven. Maar ook overheden en allerlei andere belangrijke spelers werken aan metaverse-oplossingen of ontwikkelen een strategie om dat in de toekomst te doen.
Naar verwachting zal 2023 het jaar zijn waarin de discussie over de metaverse verandert. In plaats van dat het wordt gezien als een hebbedingetje, zal het uitgroeien tot een integraal onderdeel van onze toekomstige digitale samenleving.