Pointerpro haalt 950.000 euro op via een banklening en de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV). Met die kapitaalinjectie wil de startup uit Antwerpen verder internationaliseren en investeren in marketing en r&d. Het bedrijf biedt software waarmee consultancy- en andere servicebureaus hun advies op maat kunnen automatiseren en kennis op één digitaal platform kunnen verzamelen.
De meeste consultancybedrijven hebben hun backoffice-processen al gedigitaliseerd, maar de adviesverlening zelf gebeurt dikwijls nog handmatig. Met de software, die Pointerpro ontwikkelt, kunnen consultancy- en andere servicebedrijven hun diensten automatiseren. Veel consultants stellen namelijk telkens hetzelfde type vragen en schrijven elk adviesrapport manueel uit. Zo verliezen ze tijd aan repetitieve administratieve taken. Tijd die ze niet kunnen inzetten op de delen van projecten waar ze met hun expertise voor toegevoegde waarde zorgen, aldus het bedrijf.
Daarnaast biedt Pointerpro een digitaal platform waar experten hun kennis, die in hun hoofd is opgeslagen en amper wordt gedeeld, binnen hun bedrijf kunnen delen. Ook kunnen ze met de tool online-assessments opzetten waarmee ze hun doelgroepen kunnen bevragen. Door de interne expertise te combineren met de input van de externe respondenten creëert de technologie van Pointerpro volledig automatisch gepersonaliseerde adviesrapporten. Zo komt er tijd en ruimte vrij, die consultants kunnen investeren in persoonlijke contacten met hun klanten, claimt de startup.
Internationaal actief
Grote consultancybedrijven als Capgemini en Deloitte zijn al klant bij Pointerpro om hun services te digitaliseren. Farmabedrijf AstraZeneca zet de technologie dan weer in voor astmapreventie: gebruikers geven in welke symptomen ze ervaren, ze krijgen gepersonaliseerd advies waarmee ze dan naar hun dokter kunnen stappen.
Het in 2012 opgerichte bedrijf telt dertig man waaronder werknemers in de Verenigde Staten en Latijns-Amerika.