De grootste cloudgroeiers van het voorbije kwartaal zijn old timers. Oracle en SAP groeien in de cloud namelijk sneller dan al de rest. De grote verliezer is Salesforce, dat recent nog een ingrijpende ontslagronde aankondigde.
Het moet ergens aan het begin van deze eeuw zijn geweest. Ik was als it-journalist uitgenodigd door een Nederlands bureau voor een persevent in New York. ‘Het softwarebedrijf is nog minder bekend, maar we voorspellen een revolutie in de it-industrie’, klonk het veelbelovend. En ik dus twee dagen over en weer voor het eerste grote internationale persevent van Salesforce, een bedrijf waar ik toen amper van had gehoord.
Achteraf besefte ik dat ik een soort van iPhone-moment avant la lettre had meegemaakt. Ik kon daar de eerder onbekende Salesforce-ceo Marc Benioff interviewen. Dat was na zijn persbriefing, die overigens een heuse belevenis was. Bij wijze van gimmick begon Benioff papieren handleidingen te stockeren op een tafel op het podium, tot de stapel omviel. Het waren de handleidingen van zijn toenmalige concurrenten, zoal Siebel (later overgenomen door Oracle). Toen al stak Benioff graag de draak met de legacy-dino’s zoals hij ze omschreef.
Vijftien jaar later
We zijn nu ruim vijftien jaar later. En jawel, Salesforce heeft het helemaal gemaakt. Ze ontketenden inderdaad een softwarerevolutie helemaal vanuit de cloud. Maar nu zit er zand in de machine. Als het om groei gaat, doen SAP en Oracle het de laatste maanden veel beter. Van de tien cloudgiganten groeit Salesforce momenteel het minst. Dat blijkt uit de analyse van het bureau Acceleration Economy. Salesforce groeide het voorbije kwartaal veertien procent. Niet verkeerd, maar dus een stuk minder dan de rest in de cloud.
Ook de it-sector is, zoals managementauteur Simon Sinek het omschrijf, een oneindig spel, een infinite game. Niet dus zoals bij voetbal dat iemand na negentig minuten affluit. Nee, het spel gaat altijd door.
En dan stel je vast dat die clouddino’s waar Benioff altijd zo graag de spot mee dreef, vandaag dus dubbel zo hard groeien dan zijn eigen bedrijf. Salesforce moet zich bezinnen of de klant wel mee is, denkend aan hun aankondiging vorig jaar rond Genie, wat het zelf omschrijft als ‘de belangrijkste innovatie in de geschiedenis van het Salesforce-platform’. En levert bijvoorbeeld de overname van Slack wel meerwaarde op voor klanten?
Tijd voor bezinning. Want van alle cloudbedrijven en hun groei draagt Salesforce de rode lantaarn.