De it-perikelen bij waterbedrijf Vivaqua zijn nog niet van de baan. Door problemen met een datamigratie gelinkt aan SAP ontvangt een significant deel van de Vivaqua-klanten nog steeds geen facturen.
Het is de omschakeling naar een nieuw systeem voor klantrelatiebeheer (crm) dat de it-nachtmerrie veroorzaakte bij Vivaqua, het leidingwaterbedrijf van het Brussels gewest. Met als gevolg dat een deel van het cliëntenbestand sinds vorige zomer geen facturen meer krijgt. En die gevolgen zijn er nog steeds. Circa een derde van de Vivaqua-klanten (zowat 90.000 aansluitingen) heeft al maanden geen facturen meer ontvangen, schrijft Bruzz.
De problemen zijn het gevolg van de overstap ergens eind 2021 naar een nieuw it-systeem. Bedoeling was dat klanten voortaan vier facturen per jaar ontvangen en één jaarafrekening. Maar problemen met de migratie van data verhinderen die facturering.
Indicatie
Vivaqua kan nog steeds geen indicatie geven wanneer de it-problemen zouden zijn opgelost. Volgens de krant La Libre zijn de problemen met de software gelinkt aan de omschakeling naar een nieuwe SAP-toepassing. ‘De software was geen kant-en-klare oplossing die Vivaqua kocht, maar een mede-ontwikkelde oplossing in SAP’, aldus algemeen directeur Laurence Bovy.
Op dit moment is niet duidelijk wanneer de geplaagde klanten ook hun facturen ontvangen (en die dus kunnen betalen). Een team van in- en externe experts werkt aan het probleem.