Touring ondervindt nog steeds hinder van de cyberaanval die de organisatie zowat een maand geleden trof. Wel is de pechverhelper overgeschakeld op de gebruikelijke werkwijzen.
‘Onze werking is nog steeds wat verstoord’, reageert iemand van het Touring Care Team op onze e-mail met de vraag naar de impact van de cyberaanval. Onze vraag dateert van eind november en het antwoord liet dus zowat drie weken op zich wachten. Eerdere e-mails uit die periode naar diverse partijen bij de organisatie kwamen gebounced terug.
De organisatie herstelt (langzaam) van de it-perikelen waar het mee te maken had. Al weten we, ook vanuit de impact van de cyberaanval in Antwerpen, dat zo’n cyberaanval een lange hersteltijd vergt.
Touring ontdekte op 25 november, op een vrijdag en dus vlak voor een weekend, dat hackers toegang hadden gekregen tot hun systemen. Daarom besloot de organisatie om hun datacenter af te zonderen. Op die manier konden ze de kans op verdere schade (en datalekken) zoveel mogelijk voorkomen.
Onbereikbaar
De perikelen hadden meteen een impact op de dagelijkse operaties. In eerste instantie was Touring enkele uren onbereikbaar. Vervolgens schakelde de organisatie over op manueel werken waarbij iemand aan de telefoon op de klassieke manier de gegevens opschreef.
Dat is, los van nog wat storingen dus blijkbaar, intussen verleden tijd. ‘Wij zijn op dit ogenblik terug volledig overgeschakeld op de gebruikelijke werkwijzen’, reageert Joost Kaesemans, directeur public relations bij Touring, op onze vraag naar de huidige situatie. ‘De operationele systemen die wij voor het incident inzetten om onze operaties aan te sturen zijn met andere woorden opnieuw volledig actief.’