Heb je je ooit afgevraagd wat er zou gebeuren als je IT-infrastructuur het laat afweten? De systemen die je gebruikt, de servers, de toepassingen en alle gegevens die door die virtuele omgeving stromen – in een klap onbeschikbaar. Of je nu een groot of klein bedrijf hebt, je moet ervoor zorgen dat je IT-tools je niet in de steek zullen laten. Precies daarom MOET je je IT-omgeving continu monitoren. De hamvraag daarbij is: in welke mate? We leggen je uit hoe je de DIKW-piramide kunt gebruiken om het antwoord op bovenstaande vraag te vinden.
Wat is de DIKW-piramide?
De DIKW-piramide (ook gekend als de DIKW-hiërarchie) is een weergave van de verbanden tussen gegevens, informatie, kennis en wijsheid. Het fundament wordt gevormd door de gegevens – ruw, ongepolijst en onbewerkt. Bij elke trede omhoog in de piramide beantwoord je meer vragen over de oorspronkelijke reeks gegevens en voeg je er dus meer waarde aan toe.
Het idee hierachter? Hoe meer waarde en context je genereert, hoe beter de bedrijfsbeslissingen die je kunt maken. De top van de piramide staat voor het punt waarop alle kennis en inzichten die je hebt vergaard, veranderen in een reeks wegwijzers die je op weg helpen richting succes.
Hoe helpt de piramide je om de vier niveaus van IT-monitoring te onderscheiden voor jouw onderneming?
Niveau 1 – Hier verzamel je data
We beginnen onderaan met de meest fundamentele vorm van IT-monitoring, die je kan beschrijven als een ‘situatie waarin het rode lampje aangeeft dat er een probleem is, maar we kennen de oorzaak niet’. Met andere woorden: op dit niveau krijg je een soort visuele signalen of meldingen die aangeven dat je IT-omgeving niet werkt zoals verwacht, maar ze geven je geen informatie over het achterliggende probleem.
Dit is het dataniveau. Dit model werkt het best in bedrijven met lage bedrijfsvereisten, of beter gezegd in kleine bedrijven met een beperkt budget.
Niveau 2 – Hier verwerf je informatie
Op dit punt wordt het systeem iets geavanceerder, aangezien niet enkel de beschikbaarheid van de infrastructuurelementen (aan/uit) wordt gecontroleerd, maar ook de prestaties (CPU-/RAM-belasting) en capaciteit ervan (zoals schijfruimte). Omdat deze werkwijze zo efficiënt is, wordt ze ook wel beschouwd als het meest kostenbesparende model. Dat verklaart eveneens waarom dit niveau het populairste model is.
Middelgrote of grote bedrijven met een geoptimaliseerd budget zijn hier het meest bij gebaat, maar soms volstaat dit monitoringniveau niet voor hen.
Niveau 3 – Hier doe je kennis op
Waarom is dat nodig? Een IT-probleem snel kunnen herkennen is een grote stap vooruit, maar volstaat niet wanneer je een grote organisatie leidt. Je gaat dan over duizenden virtuele relaties die je dagelijks reilen en zeilen ondersteunen. Daarom moet je de bedrijfsprocessen monitoren en dat is een pak meer werk dan de cyclische controles van de status van je sensoren.
Op dit niveau kan je scripts uitvoeren die vooraf bepaalde herstelactiviteiten verrichten wanneer wordt vastgesteld dat een probleem automatisch kan worden opgelost. Dit type monitoring biedt je een dieper inzicht in wat er echt gebeurt binnen je IT-omgeving.
Niveau 4 – Hier vind je wijsheid
De laatste trede wordt ook wel de ‘proactieve benadering van IT-monitoring’ genoemd, aangezien dit model gebruik maakt van de nieuwste technologische innovaties zoals artificiële intelligentie en machineleren om toekomstig hulpbronnenverbruik en mogelijke incidenten te voorspellen die je bedrijf kunnen schaden. Al die kennis kan worden gebruikt om preventie- in plaats van herstelmaatregelen op te starten.
Waar en wanneer zijn deze vernieuwingen nodig? Vooral in situaties waarin een klein defect een significante invloed kan hebben op mensenlevens of een heel ernstige impact kan hebben op een bedrijf, de klanten of het imago van het bedrijf. Als jouw bedrijf actief is in een sector waarin een dergelijk scenario mogelijk is, is het de moeite waard om een AI-aangedreven oplossing voor IT-monitoring te overwegen.
En concreet?
Het niveau van IT-monitoring in een specifiek bedrijf hangt af van de grootte, het budget, de locatie en de aard van de activiteiten van het bedrijf. Voor een efficiënt monitoringsniveau, zoals hier beknopt beschreven, heb je een betrouwbare IT-partner nodig die diensten aanbiedt die de meeste zaken bestrijken waarover je in dit artikel gelezen hebt. Hoe vind je zo’n leverancier? Waarop moet je letten bij je zoektocht naar een partner?
Download het nieuwste witboek van Comarch ‘4 niveaus van IT-monitoring. Waar past jouw bedrijf?’ om meer te leren over bovenstaande vragen en de vier niveaus van IT-monitoring.