Belgische consumenten mogen duurzaamheid wel steeds belangrijker vinden, dat uit zich niet in hun digitaal gedrag. Zo hebben consumenten nog maar weinig vertrouwen in tweedehands of refurbished smartphones. Al zijn er ook wel succesverhalen, zoals blijkt uit de snelle groei van een refurbishspecialist als Swappie.
Een gloednieuwe smartphone genereert gemiddeld 85 kilogram aan emissie in het eerste gebruiksjaar. De belangrijkste factor om de koolstofvoetafdruk van een smartphone te verminderen is dan ook de verlenging van de verwachte levensduur. Maar slechts drie procent van de respondenten vindt reparatiegemak echter een belangrijk element bij het kiezen van een smartphone. Dat blijkt uit het onderzoek Digital Consumer Trends van Deloitte, een onderzoek met 38.150 respondenten in 22 landen, waaronder tweeduizend Belgische consumenten.
Gedragparadox
Intussen gebruiken consumenten hun smartphones wel langer dan vroeger. In de afgelopen achttien maanden kocht veertig procent van de respondenten een smartphone, tegenover 55 procent in 2018. Slechts negen procent van de gekochte telefoons was tweedehands of refurbished, blijkt uit het onderzoek van Deloitte.
‘We merkten een gedragsparadox op als het gaat om milieu’, oppert Vincent Fosty, Technology, Media and Telecommunications Leader bij Deloitte. ‘Terwijl consumenten in het algemeen duurzamere keuzes willen maken, zijn ze nog niet toe aan duurzaam digitaal gedrag.’
Vertrouwen speelt volgens hem een grote rol bij de afwijzing van de tweedehandsmarkt door consumenten. ‘Vijfentwintig procent zegt dat de belangrijkste reden waarom ze geen tweedehands telefoons kopen is dat ze de verkopers ervan niet vertrouwen. Om dit effect tegen te gaan, moet de industrie meer informatie verstrekken over de digitale duurzame markt.’
Swappie
Er zijn ook tegenvoorbeelden, en het hangt ook af van het type smartphone. Zo doet de iPhone het doorgaans goed als tweedehands toestel. Zo heeft Swappie, Europees specialist in de aan- en verkoop van refurbished iPhones, onlangs een miljoenste iPhone een tweede leven gegeven. In zes jaar tijd is het technologiebedrijf naar eigen zeggen uitgegroeid van een startup tot een van de voorlopers in de circulaire economie met meer dan duizend werknemers.
Zelf erkent Swappie dat er nog veel werk is, maar ziet ook groeipotentieel. ‘Consumenten stonden aanvankelijk sceptisch tegenover refurbished toestellen’, erkent Gregory Coffiner, country manager Benelux bij Swappie. ‘Al zijn er toch meer consumenten die zo’n toestel intussen beschouwen als iets dat goed is voor de portemonnee én voor het milieu.’