Is de chief data officer nog steeds hot of net niet? Of is het slechts een tijdelijk fenomeen? ‘Data is belangrijk in een organisatie, en iemand moet de rol opnemen. Maar de vraag is dan of dat een C-suite profiel moet zijn.’
De rol van chief data officer (cdo) is sterk geëvolueerd sinds hij twintig jaar geleden werd geïntroduceerd. Was het eerst nog een uitzonderlijke titel, dan is de cdo vandaag mainstream. ‘Aangezien ik al vele jaren cdo’s adviseer, kon ik de evolutie op de voet volgen’, stelt Kevin Missoorten, datalead van Dataroots.
Om de betekenis van de cdo in te schatten, ging Missoorten in gesprek met een drietal cdo’s die deze functie uitoefen(d)en. ‘De rol van chief data ontstond vooral als een defensieve, vaak specifiek met het oog op naleving van de regelgeving. Maar de laatste jaren zijn de verantwoordelijkheden ervan omvangrijker geworden, volgens sommigen zelfs te omvangrijk’, stelt hij vast.
Van cdo’s wordt inderdaad verwacht dat zij zowel zakelijke als technologische verantwoordelijkheid nemen voor data & analytics-teams, programma’s en naleving van de steeds strengere regelgeving. ‘Door dit alles is het geen verrassing dat de ambtstermijn van een cdo gemiddelde twee à drie jaar bedraagt.’
Permanent of tijdelijk?
Uit de gesprekken die Missoorten had met cdo’s kwam een genuanceerd beeld naar voren rond de job van cdo, waarbij sommigen de rol duidelijk als tijdelijk en anderen als permanent beschouwden. ‘Uit een kleine poll op LinkedIn bleek dat twee op drie van de deelnemers de rol als meestal permanent inschatten. Maar vreemd genoeg gaf het filteren van het resultaat op de (ex-)cdo’s of cdo-equivalent rollen eigenlijk een 50/50-verhouding aan’, vertelt hij.
De meningen zijn dus verdeeld. ‘Natuurlijk hangt de behoefte aan een cdo sterk af van het type organisatie, de maturiteit en de strategische focus van het bedrijf. En bovendien zijn de verwachtingen van de rol steeds breder geworden, het vinden van een witte raaf die aan alle verwachtingen kan voldoen, is nauwelijks realistisch.’
Strateeg
In de praktijk maken bedrijven vaak de keuze tussen een eerder stabiliserende cdo of een transformationele cdo, die vaak een tijdelijke rol heeft. ‘Dit laatste type cdo is een strateeg en een veranderagent, in staat om het bedrijf te overtuigen van het belang van gegevens en analyse. Gezien de transformationele verwachtingen van dit type cdo, die mogelijk een impact hebben op alle bedrijfsonderdelen en it, moet dit type cdo echt aan de tafel van de C-suite-tafel zitten en bij voorkeur rapporteren aan de ceo.’
Deze rol is dan weer helemaal anders dan die van het tweede type: de permanente of stabiliserende cdo. Die is dan weer een manager die het licht laat branden, de zaken in de hand houdt en het bedrijf adviseert. ‘Gewoonlijk hoeft dit type cdo niet aan de C-suite-tafel te zitten, maar moet deze rapporteren aan een coo of cfo.’
(Volgend artikel over de cdo: hoe carrière maken als cdo?)