Dit jaar betaalden Belgen twee miljard keer elektronisch, waarvan steeds meer met hun smartphone. Opvallend is dat buitenlandse betaal-apps een grote achterstand hebben op de ‘eigen’ bank-apps zoals van banken en Payconiq.
In de laatste week van november werd de twee miljardste elektronische betaling van dit jaar uitgevoerd met een betaalmiddel van Bancontact Payconiq Company. Nooit eerder overschreed het bedrijf, naar eigen zeggen, de kaap van twee miljard elektronische betalingen in hetzelfde jaar. Het toont aan dat Belgen de overstap maken van cash naar mobiele- en kaartbetalingen.
Opvallend is ook dat betaaloplossingen aangeboden door een lokale speler op de Belgische markt een ruime voorsprong hebben. Uit onderzoek van iVOX in opdracht van Bancontact Payconiq Company blijkt dat de Belgen binnenlandse betaalapps ruim verkiezen boven buitenlandse. Zo heeft driekwart van alle Belgen een lokale bancaire app en/of de Payconiq by Bancontact-app op zijn smartphone staan. Bij de grote buitenlandse betaalspelers liggen de percentages tussen de vijf en negen procent. Hoewel je ‘eigen onderzoek’, zoals hier dat van Bancontact Payconiq Company, met een korreltje zout moet nemen, lijkt de voorsprong van Belgische apps om te betalen ontegensprekelijk.
Mobiel online betalen
Het valt bovendien op hoezeer we onze online-aankopen met de smartphone betalen. In oktober 2022 rekenden we ruim tachtig procent van de online-betalingen met Bancontact of Payconiq mobiel af (dus slechts nog geen twintig procent met de kaart en de kaartlezer). Het verschil met het pre-coronatijdperk is groot: in oktober 2019 lag de verhouding online nog op 55 procent mobiele betalingen versus 45 procent met de kaart en met de kaartlezer.