Strategische consultants als Boston Consulting Group en McKinsey trekken meer en meer de kaart van digitale transformatie. Dat blijkt uit recente aankondigingen van deze adviesbedrijven rond digitalisering en cloud, waar onder andere AWS en Salesforce in opduiken als partners.
Vooreerst is er Boston Consulting Group (BCG) dat een vernieuwd dienstenaanbod aankondigt: BCG X. Dat is, volgens hun mededeling, ‘de nieuwe thuisbasis voor BCG’s digitaal, technologisch en ai-talent’. Volgens BCG combineert deze samenwerking van BCG-medewerkers strategische en technologische expertise ‘om ondernemingen te helpen bij het aanpakken van hun moeilijkste uitdagingen op dit moment’.
Ook concurrent McKinsey verhoogt de focus op digitalisering. Het managementadviesbedrijf zet hier al een tijdje op in. Recent kondigde het enkele nieuwe partnerships aan met AWS en Salesforce. Met AWS werd enkele weken geleden door McKinsey de samenwerking nog versterkt om ‘om de volgende horizon van cloudtransformatie aan te pakken.’ En met Salesforce smeedde McKinsey recent een nieuwe alliantie om, zoals ze het zelf omschrijven, organisaties te helpen digitale transformaties te versnellen. Deze alliantie bouwt voort op McKinsey’s overname eerder dit jaar van S4G Consulting, een zogenaamde Salesforce Platinum Partner.