Workday zorgde voor een revolutie in hr en financiële software. Het bedrijf is vandaag goed voor ruim vijf miljard euro omzet wereldwijd. Maar waar staat Workday in België? We spraken erover met Dorien Roes, die sinds twee jaar aan het hoofd staat van de Belux-afdeling van Workday.
Dorien Roes heeft twintig jaar ervaring rond it en sales en werkte ervoor bij Materialise en ook bij andere bedrijven in onder meer financiële software. Daarbij specialiseerde ze zich telkens in het uitbouwen van nieuwe markten. Voor Workday is zij de eerste country manager. ‘Workday had wel al Belgische klanten. Zo is er Lhoist, actief in mijnbouw, die al Workday-klant is van 2014. Die werd aanvankelijk opgevolgd vanuit de Nederlandse afdeling.’
Ook al vielen die niet meteen te rapen in het recente Workday-persbericht rond de klantengroei in Europa, toch heeft Workday enkele meer recente en puur Belgische klanten met hoofdkwartier/beslissingscentrum in ons land. Argenx, Collibra, H.Essers en Deme zijn enkele namen die worden vrijgegeven.
Workday is vooral bekend van oplossingen als en rond Workday Financial Management en Workday Human Capital Management, al groeide hun platform wel verder uit, met onder meer Workday Extend, een platform waar bedrijven hun eigen Workday-apps op kunnen bouwen. ‘De meeste Belgisch klanten kozen voor ons voor onze hr-oplossing’, stelt Roes als we haar vragen wat die klanten gemeen hebben. ‘Ze hadden nood aan een schaalbare hr-oplossing met de nodige automatisatie. Geen systeem met veel manuele taken. Wel realtime-data en rapportering.’
Het verschil
Workday is dan vooral gekend vanuit hun hr-oplossing, maar er zijn ook zijn financiële oplossingen. ‘Het bedrijf is met zijn oplossingen in 2005 helemaal from scratch opgebouwd in de cloud’, klinkt het. ‘In 2007 en 2008 waren hr-afdelingen klaar om naar de cloud te gaan, later volgde finance.’
Is die combinatie van hr en finance het argument waarmee Workday het verschil maakt? Want de grote concurrenten, zoals Oracle en SAP, beschikken zelf over gelijkaardige oplossingen die ze intussen ook opnieuw hebben opgebouwd in de cloud. ‘We maken het verschil op het vlak van innovatie. Elke klant beschikt over dezelfde versie’, reageert Roes. ‘Bij innovatie denk ik ook aan ons business process framework: wij vertrekken vanuit één uniek datamodel waardoor we ook altijd over realtime-data kunnen beschikken, en ook inzake integratie is zo’n aanpak cruciaal. Ik stel bij concurrenten weleens vast dat hun frontend wel in orde zit, maar dat ze inzake backend nog uitdagingen hebben.’
Een tweede factor die het verschil moet maken, is de focus op klantentevredenheid. ‘Klanten die met ons in zee gaan, doen dat voor lange termijn.’
Erp-vervanger
Ook al is bij Workday de term cloud-erp nooit ver weg, een echte erp-vervanger is Workday niet, zeker niet in domeinen als manufacturing. ‘Vanuit hrmogelijk wel, maar in het deel van de financiële oplossingen gaat het eerder om een financiële laag die wij boven op andere oplossingen leggen met onze toepassingen rond financiële planning, spend management en sourcing’, aldus Roes.
Traditioneel richt Workday zich op grote bedrijven, of toch zeker bedrijven met een zekere, vaak internationale, ambitie. ‘Toen Argenx bij ons klant werd beschikten zij over tweehonderd medewerkers. Maar ze hadden een duidelijke groeivisie die zij ook hebben weten realiseren.’
Die groei voor Workday die moet in elk geval ook uit Europa, en uit België komen. Met behulp van partners, zowel de grote namen (Deloitte, PwC en Accenture), maar ook specifieke partijen als Kainos en Alight. ‘Zeker voor onze finance-oplossingen kunnen we nog groei optekenen, maar voor hr ook.’
De groei komt, zoals Pete Schlampp, chief strategy officer bij Workday, tijdens zijn presentatie aanhaalde, ook van het feit dat klanten steeds meer oplossingen zouden afnemen bij Workday of dat ze, via Workday Extend die zelf (laten) bouwen. Vaak in samenwerking met partners. En tegelijk rekent het bedrijf op de consolidatie inzake erp- en op maat-software waarbij klanten kiezen voor minder toepassingen, maar liever opteren voor een (beperkt) aantal sleuteltoepassingen of backbone. ‘Ook Belgische bedrijven zijn op zoek naar toepassingen om te digitaliseren, te automatiseren en inzicht te hebben in hun data’, besluit Roes.