De gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) behandelde vorig jaar 1.435 meldingen voor data-inbreuken. Dat er bijna vier per dag én ruim één derde meer dan in 2020. Opvallend is evenwel de grote toename van het aantal klachten dat de privacy-waakhond ontving.
Dat blijkt uit het recent verschenen jaarverslag van de GBA. Het aantal meldingen rond data-inbreuken stijgt overigens jaarlijks verder. In 2018 waren er 458 gegevenslekken, in 2019 stond de teller op 877, in 2020 tekende de GBA 1.054 meldingen rond data-inbreuken op.
In 2021 ontving de GBA al 1.432 meldingen van gegevenslekken, maar ze startte zelf ook drie dossiers op naar aanleiding van (nog niet) gemelde gegevenslekken met grote maatschappelijke impact. Menselijke vergissingen staan in voor 48 procent van de data-inbreuken. Hacking, phishing en malware zijn goed voor 26 procent en oneigenlijk gebruik van de toegangsrechten voor zeven procent.
Opvallend is de toename van het aantal klachten dat de GBA ontving. Dat aantal ging op een jaar tijd bijna maal drie: van 658 in 2020 naar 1.928 in 2021.
Wat de privacy betreft, vormden vaccinatie en de daarmee samenhangende gegevensverwerking de grootste uitdaging van het voorbije jaar. ‘We drongen als GBA met name aan op de eisen van noodzakelijkheid en evenredigheid van de maatregelen die ter bestrijding van het coronavirus werden opgelegd’, klinkt het in het jaarverslag.