De nieuwe identiteits-app MyID.be kampt met kinderziektes. De dienst, en concurrent van Itsme, is al een aantal dagen onbruikbaar, en dit meteen na de lancering.
‘We werken momenteel aan het verder verbeteren van onze diensten. Door dit onderhoud is de activatiedienst tijdelijk niet beschikbaar. Het is momenteel niet mogelijk om de MyID.be app te activeren’, klinkt het op de webpagina’s van MyID.be. Nochtans was de start vorige week veelbelovend. In het persbericht benadrukte U2U Consult, het bedrijf achter de app, dat het een erkenningsaanvraag had ingediend bij de federale overheidsdienst (FOD) voor Beleid en Ondersteuning (BOSA). Een aanvraag die ook werd goedgekeurd.
Hierdoor zouden Belgen (die beschikken over een identiteitskaart, Kids-ID of vreemdelingenkaart) de nieuwe app kunnen aanwenden om zich op een veilige en handige manier online te identificeren, of om dienstencheques te bestellen en in te loggen op een overheidswebsite
Maar dat identificeren is nog niet voor meteen. Want intussen communiceerde diezelfde FOD BOSA dat de dienst tijdelijk onbruikbaar is. Volgens BOSA is MyID.be niet meer beschikbaar om in te loggen op de overheidsapplicaties, maar zouden de andere authenticatiemiddelen wel beschikbaar blijven. ‘Het is mogelijk dat de sleutel nog kwetsbaarheden bevat’, aldus een persbericht van BOSA. ‘MyID.be moet nu aanvullende analyses uitvoeren en de nodige maatregelen nemen om de goede werking van de diensten te garanderen.’ Volgens Kris Vandermotten, technical director U2U Consult, is hier geen exacte timing op te plakken: ‘Maar dat is eerder een kwestie van dagen dan maanden.’
Die aanvullende analyses zijn al enkele dagen aan de gang. Een start mineur dus, net zoals Itsme in de eerste weken overkwam.