Uit de recente ontslagrondes bij techbedrijven kunnen we twee zaken opmaken. De bomen groeien niet tot in de hemel en techbedrijven zijn qua aanpak beter in aanwervingen dan ontslagen.
Het even geduurd, maar het is bijltjesdag in de techsector. Ging het tot voor kort om (met alle respect) de eerder kleine garnalen, dan zijn intussen ook de grote jongens aan de beurt. Ik lijst even op:
Meta/Facebook heeft 87.000 werknemers en kondigde woensdag aan dat het er elfduizend wil ontslaan; Twitter kondigde vorige week een herstructureringsronde aan waarbij de helft van de zevenduizend werknemers zou verdwijnen; Microsoft voerde in oktober een ontslagronde door met impact voor duizend werknemers; Salesforce zet ‘minder dan duizend’ medewerkers aan de deur; Alphabet/Google zet de helft van de geplande aanwervingen ‘on hold’; Amazon zou een aanwervingsstop invoeren.
En dan vergeet ik er nog een aantal. De drijfveer is eenvoudig: door de oplopende kosten komt de winstmarge van veel van deze spelers in het gedrang. Of zoals een econoom bij KBC het omschreef: ‘Vroeger was het: wie zijn kosten verlaagt, investeert te weinig, en wie weinig investeert, wordt voorbijgestoken. Nu kijken technologiebedrijven naar de kosten.’ Of hoeveel techbedrijven, die tijdens corona nog de wind in de zeilen hadden, van hun roze wolk zijn gevallen. De bomen groeien niet tot in de hemel.
Kanttekening is wel dat de ontslagen vooral impact zullen hebben op de VS, ook al omdat de lokale aanwezigheid van deze partijen veel minder is qua personeelsaantallen.
Een tweede vaststelling: techbedrijven zijn qua aanpak vaak beter in aanwervingen dan in ontslagen. Het rekruteringsproces bij Alphabet/Google, maar ook bij andere, werd vaak als trendsettend aanzien. Maar nu gaat het dus de andere kant uit. Ook iemand ontslaan is een vak.
Veel kritiek (en terecht) is er vooral voor Twitter en de manier waarop Elon Musk de ontslagronde aanpakte. De helft werd ontslagen, maar de communicatie was allesbehalve helder. En aan enkele van de ontslagen Twitter-medewerkers zou kort na het ontslag nog zijn gevraagd om alsnog terug te keren. Zo werkt het dus niet.