Apple is voor het tiende achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot het wereldwijd sterkste merk ter wereld. Dat blijkt uit de recente Best Global Brands lijst van door Interbrand. De top vijf van de lijst wordt ingenomen door technologiemerken.
Met een stijging van 18 procent in merkwaarde, bleef Apple met 482,2 miljard dollar aan de top van de lijst van best global brands. Apple staat op eenzame hoogte. Microsoft (278,29 miljard) eindigt op plek twee, en dit door over Amazon in (274,82 miljard) te springen. Ook nummer vier is een techgigant: Google met 251,75 miljard.
Op de vijfde plek volgt Samsung op enige afstand, als eerste niet-Amerikaans merk met een merkwaarde van ruim 87 miljard dollar. Vooral de groei van Samsung in deze lijst is opvallend. Het bedrijf uit Zuid-Korea kwam in 2012 voor het eerst de top tien binnen op de negende plaats. Het bedrijf steeg naar de zesde plaats in 2017 en de vijfde plaats in 2020.
Totale waarde
Op zes in de lijst van dit jaar staat Toyota, op zeven Coca-Cola, op acht Mercedes-Benz, gevolgd door Disney (9) en Nike (10). De andere technologiemerken hoog in de lijst zijn Intel (op 19) en Adobe (op 21). Maar ook onder de categorie zakelijke diensten vinden we vertrouwde namen met Cisco (15), IBM (18), SAP (20), Accenture (31) en Salesforce (36). Wat dieper in de lijst vinden we Hewlett Packard Enterprise (90).
De totale waarde van de Top 100-merken kwam in 2022 uit op 3,08 biljoen dollar, een stijging van zestien procent ten opzichte van 2021. Daarmee was dit volgens Best Global Brands de snelste groei in de merkwaarde ooit, en dit in tegenstelling tot aanzienlijke schommelingen de voorbije maanden op de financiële markten.
De Best Global Brands-lijst van Interbrand wordt gerangschikt op basis van de evaluatie van de merkwaarde. Dit is het resultaat van een analyse van de financiële prestaties van het bedrijf, de invloed van het merk op de aankopen van consumenten en het concurrentievermogen van het merk.