Vandaag treedt de EU-wet Digitale Markten (DMA) in werking. De verordening moet een einde maken aan oneerlijke praktijken van bedrijven die als poortwachter fungeren in de online-platformeconomie.
Het betreft digitale platforms die een schakel vormen tussen leveranciers en consumenten. De Europese Commissie wil voorkomen dat Big Tech-bedrijven misbruik maken van hun marktmacht, obstakels opwerpen en de concurrentie beperken. Te lang hebben dominante online-platforms de digitale markten beroofd van innovatieve alternatieven, stelt eurocommissaris Thierry Breton (interne markt).
Poortwachters moeten aantonen dat ze eerlijk concurreren met andere bedrijven. Margrethe Vestager, Eurocommissaris voor Mededinging, nodigt alle potentiële poortwachters, hun concurrenten en consumentenorganisaties uit om met de Commissie te bespreken hoe de wet te implementeren.
Uitvoeringsfase
Met de inwerkingtreding gaat de DMA de cruciale uitvoeringsfase in. Zes maanden later, namelijk vanaf 2 mei 2023, wordt deze wet van toepassing. Vervolgens moeten potentiële poortwachters binnen twee maanden en uiterlijk op 3 juli 2023 hun kernplatform-diensten bij de Commissie aanmelden als zij aan de wettelijke criteria voldoen.
Zodra de Commissie de volledige aanmelding heeft ontvangen, krijgt partijen 45 werkdagen de tijd om te beoordelen of de betrokken onderneming aan de regels voldoet en om deze als poortwachter aan te wijzen. Uiterlijk 6 september 2023 komt hierover zekerheid. Na hun aanwijzing hebben poortwachters zes maanden de tijd, dus tot 6 maart 2024, om aan de vereisten van de DMA te voldoen.
De wet heeft gevolgen voor een veelheid aan diensten. Denk aan appstores, zoekmachines, sociale-netwerkdiensten, bepaalde berichtendiensten, videoplatform-diensten, virtuele assistenten, webbrowsers, cloud-computing-diensten, besturingssystemen, marktplaatsen en advertentiediensten.