De digitale transformatie geldt niet zelden als aandrijver van de duurzaamheidsrevolutie binnen de it-sector. De opkomst van thuiswerken als gevolg van de coronacrisis heeft de CO2-uitstoot duidelijk teruggebracht; dankzij virtualisatie en het gebruik van cloud-applicaties neemt het woon-werkverkeer alsmede het aantal zakenreizen af. Daarnaast stappen steeds meer bedrijven over op kleinere kantoorruimtes om minder gas, verwarming en stroom te verbruiken.
Er is echter een keerzijde aan deze digitalisering. De it-processen en datacenters die aan de basis staan van deze digitale transformatie vragen namelijk om de inzet van fysieke points of presence, datacenters en apparatuur. Al deze innovatieve voorzieningen verbruiken stroom om de apparatuur te koelen. Bovendien gaat de productie van hardware gepaard met afvalproducten. Volgens sommige prognoses zal het energieverbruik door de it-sector in 2030 zijn toegenomen met 28 procent.
Als we een kans willen maken op duurzame businessmodellen en een groene toekomst moet hier verandering in komen. Distributeurs en resellers spelen hier een cruciale rol in door ondersteuning te bieden voor de duurzame transformatie van bedrijven. Het is dan ook belangrijk dat zij goed geïnformeerd zijn en een diepgaand begrip hebben van de huidige stand van zaken.
Gemotiveerd
Organisaties zijn nu gemotiveerder dan ooit om te verduurzamen. Dat geldt in het bijzonder voor hun it-processen en datacenter. Met de opkomst van transparante en bindende wetgeving en environment, social & governance-richtlijnen groeien duurzame initiatieven in snel tempo uit tot een operationele noodzaak in plaats van een nice-to-have. Organisaties moeten zich bewust zijn van hun rol in deze transformatie en van de manier waarop de buitenwereld naar hun zakelijke keuzes kijkt. Dit is van invloed op hun merkimago, omzet en relatie met klanten.
Voor distributeurs en resellers liggen er volop kansen om organisaties te helpen om hun datacenter duurzamer te runnen.
Neem bijvoorbeeld managed service providers (msp’s). Steeds meer bedrijven maken ethische keuzes ten aanzien van de partijen met wie zij zaken doen en bij wie zij diensten afnemen. Het belangrijkste doel van een msp is om de infrastructuur van zijn klanten efficiënter te beheren dan zij zelf kunnen. Als msp’s een duurzame aanpak van het netwerkbeheer voor hun klanten hanteren, kunnen zij zichzelf van de concurrentie onderscheiden. Dit helpt bij het bouwen van een langetermijnrelatie met klanten.
Het datacenter als bron van duurzaamheid
Distributeurs en resellers die bedrijven willen helpen met het transformeren van hun datacenterinfrastructuur moeten ervoor zorgen dat duurzaamheid een kerncomponent vormt van het ontwerp van hun it-systemen. Milieuvriendelijke functionaliteit mag nooit een bijzaak zijn. Het is belangrijk dat partners kijken naar investeringen in oplossingen waarbij een verantwoorde omgang met het milieu voorop staat, zodat klanten worden geholpen met het realiseren van hun duurzaamheidsdoelstellingen.
Technologieën krijgen een steeds geavanceerder karakter. Dit stelt vooruitstrevende leveranciers in staat om integrale en innovatieve oplossingen te ontwikkelen die het energieverbruik fors terugdringen, bijdragen aan koelen zonder overmatig stroomverbruik en de levenscyclus van onderdelen binnen het datacenter verlengen. Dit alles is mogelijk met slimme hardwareontwerpen en de inzet van AI en automatiseringstechnologie.
Sommige netwerkvoorzieningen worden tegenwoordig toegerust met adaptieve voedingsontwerpen. Dit maakt het mogelijk om ongebruikte functies en packet forwarding engines (pfe’s) automatisch uit te schakelen. Daarmee dalen het energieverbruik en de totale eigendomskosten. Het gebruik van AI en automatisering voor het deactiveren van ongebruikte componenten zal hoogstwaarschijnlijk ook de levensduur van hardware verlengen. Dit maakt een einde aan de noodzaak om datacentercomponenten elke drie tot vijf jaar volledig te vervangen.
Daarnaast worden er nieuwe systemen ontwikkeld die voor de koeling van datacentercomponenten gebruikmaken van speciaal behandeld water. Dit maakt een einde aan de noodzaak van elektrische ventilators. Er zijn zelfs voorbeelden van datacenters die de lokale gemeenschap van warm water voorzien met de warmte die door de koeling van hun servers wordt geproduceerd. Dit laat zien dat datacenters ook een bron van duurzame en hernieuwbare energie kunnen zijn.
Zorgvuldig
Partners moeten zorgvuldig te werk gaan bij het kiezen van de juiste leverancier. Het is namelijk goed mogelijk dat die duurzaamheidclaims heeft maar geen duurzame veranderingen doorvoert. Geven de oplossingen van de leverancier werkelijk blijk van een haarscherpe focus op duurzaamheid? Of is er simpelweg sprake van greenwashing?
Distributeurs en resellers moeten grondig inzicht krijgen in de werking van oplossingen voordat zij hierin investeren. Het bewijs van duurzaamheid schuilt vaak in het ontwerp van datacentercomponenten. Kanaalpartners zouden daarnaast moeten kijken naar de overkoepelende bedrijfswaarden van leveranciers. Zodra resellers en distributeurs de juiste leverancier hebben gevonden om hun tijd en geld in te steken, zouden zij ondersteuning moeten krijgen bij het opdoen van de kennis en vaardigheden die nodig zijn om optimale ondersteuning te bieden voor het duurzaamheidstraject van hun klanten.
Het aanbieden van duurzame oplossingen voor datacenters is een unique selling point in de huidige markt. Duurzaamheid is meer dan een hot topic. Het is een moderne manier van bedrijfsvoering waarin organisaties langzaam maar zeker hun draai beginnen te vinden. Daarnaast vertegenwoordigt het uitmuntende zakelijke kansen voor distributeurs en resellers. Het gebruik van duurzamere it-oplossingen is een gedeelde verantwoordelijkheid voor leveranciers, hun kanaalpartners en organisaties, en het identificeren van leveranciers met de juiste papieren op het gebied van duurzaamheid is cruciaal voor kanaalpartners die willen bijdragen aan duurzame economische groei.