SAP-gebruikers leggen meer nadruk op on-premise-oplossingen dan op de cloud, zo blijkt uit een onderzoek onder de vooraanstaande SAP User Group (DSAG). Opvallend is dat die visie haaks lijkt te staan op die van de Duitse softwaregigant zelf.
Voor SAP is een belangrijk deel van hun strategische plan om klanten in de cloud te krijgen. Maar uit een rondvraag van de SAP User Group blijkt iets anders. Wanneer leden nadenken over hun toekomstige SAP-omgeving geeft 85 procent een groot of gemiddeld belang aan van on-premise-oplossingen, meer dan de 77 procent die belang hecht aan de cloud.
Het onderzoek, waarin de antwoorden van vier- à vijfhonderd DSAG-leden zijn verwerkt, laat zien dat gebruikers beide richtingen willen zien, waarbij de balans nog steeds doorslaat ten gunste van on-premise voor hun SAP-bedrijfsapplicatieportfolio. DSAG vertegenwoordigt gebruikers in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, maar is voor SAP een belangrijke gebruikersgroep vanuit de thuisbasis.
Rondvraag
Als er gevraagd werd naar de huidige omgeving, is het verschil tussen cloud en on-premise zelfs nog groter. Van de ondervraagde DSAG-leden zegt 93 procent dat SAP-on-premise-oplossingen van groot of gemiddeld belang zijn, terwijl 42 procent hetzelfde zegt over SAP-cloud-oplossingen. Ter vergelijking: voor niet-SAP-oplossingen blijkt uit de rondvraag het belang van cloud-oplossingen groter. Het bericht staat in het Duitse vakblad Computerwoche.
Het standpunt van de gebruikers staat in contrast met de strategie van SAP, die er alles aan lijkt te doen om gebruikers in de cloud te krijgen. In januari 2021 lanceerde het bedrijf RISE with SAP, een abonnementsdienst met cloud-erp die een reeks producten en diensten combineert. Een van belangrijkste onderdelen ervan is S/4 HANA Cloud-editie, waarmee de cloud-infrastructuur van klanten kan draaien in een SAP-datacenter of bij een hyperscaler naar keuze.
Worstelen
SAP lijkt te worstelen in de cloud. Uit het recente Belgische onderzoek van Whitelane Research blijkt dat SAP (samen met Oracle) onderaan staat in de tevredenheidscijfers rond aanbieders van cloudsoftware. Over cloud-aanbieders als Microsoft, ServiceNow en Salesforce blijken klanten meer tevreden, aldus de studie. ‘Over SAP, en overigens ook over Oracle, stellen klanten zich soms wel wat vragen over de prijsstructuur. En soms hoor ik over hen klachten over het gebrek aan transparantie’, oppert Jef Loos van Whitelane Research ter duiding van deze cijfers.
Toch wil Loos zeker niet gezegd hebben dat een partij als SAP definitief het pleit zou hebben verloren in de cloud. ’Het is nog te vroeg om zoiets te zeggen.’