De Belgische Bank- en verzekeringsgroep Argenta, die zich in Nederland op hypotheken en sparen richt, heeft Salesforce geïmplementeerd om z’n dienstverlening in een hybride wereld te blijven personaliseren.
De software moet de medewerkers helpen om met advies op maat in te spelen op sleutelmomenten in het leven van klanten zoals een huwelijk. Argenta richt zich vooral op gezinnen. Een modern crm-systeem is volgens de bank noodzakelijk om klantendata juist te gebruiken nu fysieke en digitale dienstverlening elkaar steeds vaker aanvullen.
Vanuit de ruim vierhonderd kantoren van de bank in België rees enkele jaren geleden de vraag naar een geïntegreerd crm-systeem om verdere groei te stimuleren. Kantoorhouders en -medewerkers werden nauw betrokken bij de keuze voor een oplossing, waarbij de uiteindelijke keuze op Salesforce viel. Salesforce-partner Deloitte hielp bij de implementatie.
Financial Service Cloud Salesforce
Argenta gebruikt Financial Service Cloud, Salesforce-software met specifieke functionaliteiten voor banken en verzekeraars. Die moeten bankmedewerkers helpen om binnenkomende leads vlotter op te volgen en een betere dienstverlening te bieden. Ze kunnen de oplossing gebruiken om contacten te beheren en een uitgebreid beeld van elke klant te krijgen.
Data zijn nu beter te benutten, terwijl van elke klant een breder commercieel beeld valt te verkrijgen. Die kennis helpt om meer waarde te halen uit contactmomenten met klanten en hen met relevant en persoonlijk advies te ondersteunen, stelt de bank.
‘Het juiste advies op het juiste moment, dat is waar het voor ons om draait,’ zegt Julie Hermans, die bij Argenta verantwoordelijk is voor de bankfilialen en klantenservice. Daarnaast zal de Salesforce-oplossing de wisselwerking tussen de hoofdzetel en de kantoren van Argenta stroomlijnen. Dit kan door uitwisseling van inzichten en feedback. Fabrice Van Ex, hoofd financiële diensten bij Salesforce BeLux, noemt Argenta een goed voorbeeld van een traditionele bank die op een innovatieve manier omgaat met digitale tools én vasthoudt aan eigen waarden zoals persoonlijke relaties met klanten.