Hoewel veel bedrijven tijdens de Europese hittegolven last hadden van meldingen van it-serviceonderbrekingen, worden die incidenten nu al overschaduwd. Regelmatige internet- en servicestoringen, veroorzaakt door allerlei verschillende factoren, vormen een toenemende bedreiging voor de kernapplicaties van Benelux-bedrijven en hun bedrijfskritische data.
Opvallende incidenten waren onder meer Zoom, de web conferencing tool, die een wereldwijde storing had. Elders hebben de Content Delivery Networks die ten grondslag liggen aan de systemen voor het laden van pagina’s op internet meerdere keren problemen ondervonden, met een nadelige impact op hun gebruikers van zowel bedrijven als overheden. De schade kan ook lokaal optreden: Europese online services werden flink geraakt toen brandschade het datacenter van een grote dienstverlener verwoestte.
Experts uit de sector wijzen op een algehele toename van de serviceonderbreking van datacenters voor gebruikers: uit het Annual Outage Analysis Report 2022 van het Uptime Institute blijkt dat 80% van de organisaties in de afgelopen drie jaar een of andere vorm van serviceonderbreking heeft ervaren.
Cloudafhankelijkheid kent risico’s
De toenemende verschuiving naar clouddiensten en hybride werken betekent nieuwe risico’s. Analist Gartner schat dat 51 procent van de it-uitgaven van bedrijven naar de cloud zal verschuiven tegen 2025, waardoor de reputatie van meer bedrijven in handen komt van externe providers. De verschuiving naar hybride- en thuiswerken heeft een grotere druk gelegd op de technologie-stacks en legacy file access-systemen, waardoor het risico op problemen met serviceconnectiviteit of het delen van bestanden is toegenomen.
En nu vormt ransomware een donkere wolk boven bedrijven in de Benelux. Uit onderzoek van de NCC Group eind 2021 bleek dat ransomware de grootste bedreiging voor bedrijven was, met Europa en de VS als de vaakst getroffen regio’s. Het Franse telecombedrijf Altice, gevestigd in Nederland, is het meest recente spraakmakende bedrijf dat het slachtoffer is geworden van een grote cyberaanval.
Volgens het State of Ransomware-rapport van Sophos uit 2022 staan België en Nederland in de top vier van landen ter wereld met de hoogste herstelkosten van ransomware-aanvallen – respectievelijk 4,75 miljoen en 2,71 miljoen euro – beide ruim boven het wereldwijde gemiddelde van 1,85 miljoen aan totale herstelkosten.
Deze collectieve toename van uitval van internet- en cloudservices, veroorzaakt door kwaadwillende aanvallen, infrastructuurstoringen en de vereisten van hybride werkmodellen, vormt nu een groter risico voor bedrijven in de Benelux-landen dan extreme weersomstandigheden vormen voor datacenters. Maar als storingen meer de regel worden dan de uitzondering, hoe gaan organisaties zich dan voorbereiden en zorgen voor snelle recovery-mogelijkheden?
Data beschermen met moderne cloud file storage
De cloud is een bekende business enabler, maar minder bekend zijn de mogelijkheden voor risicobeheer en disaster recovery. Cloud-native tools zorgen voor betere databescherming en helpen bedrijven om het risico te beheersen en snel te herstellen na een serviceonderbreking.
Ten eerste maakt cloud file storage het mogelijk eenvoudig en kosteneffectief opslaginfrastructuren te beheren voor het wereldwijd delen van files. Met moderne cloud-native tools kunnen cio’s eenvoudig nieuwe file system-capaciteit toevoegen. Zo kunnen ze snelle groei ondersteunen, storage-structuren vereenvoudigen en slimmere data sharing en samenwerking bevorderen. Daarbij zijn afzonderlijke capaciteitsberekeningen en het inkopen van fysieke infrastructuur niet nodig – waar dit bij traditionele on-premises opslagsystemen nog wel het geval is wanneer het bedrijf groeit.
Ten tweede zorgen clouddataplatforms voor een herdefiniëring van de samenwerking tussen medewerkers voor het tijdperk van hybride werk. Samenwerkingstools voor bedrijven, zoals Microsoft Teams, Microsoft 365 en Slack, leggen een steeds grotere druk op de verouderde file access-systemen van bedrijven. Voor bedrijven die hun workflows willen integreren met file shares, maken de nieuwste file platforms betere samenwerking voor organisaties mogelijk en zorgen ze voor verbeterde beveiliging.
Ten derde bieden de nieuwste cloud storage platforms essentiële ransomware en disaster recovery-mogelijkheden. It-teams kunnen bijvoorbeeld bestanden ’terugdraaien’ naar het exacte moment voordat een storing of aanval plaatsvindt, waardoor snel herstel van bestanden op lokaal/bedrijfsbreed niveau mogelijk is. De flexibiliteit van cloud native zorgt ervoor dat recovery een kwestie is van minuten of zelfs seconden. Organisaties die afhankelijk zijn van on-premises it-configuraties zijn daarentegen niet in staat om snel te reageren op service-onderbrekingen of cyberaanvallen, aangezien detection en recovery dagen of weken kunnen duren.
Toenemende bedreigingen aanpakken
Webstoringen, serviceonderbrekingen en cyberaanvallen zijn voor Benelux-bedrijven een vervelende realiteit. En in een wereld van hybride werken zijn deze incidenten een groeiend en directer probleem dan een incidentele storing in het datacenter door extreme weersomstandigheden. Verstoringen van it-services vragen om veel dynamischere en veerkrachtiger bedrijfsprocessen en infrastructuren die binnen enkele minuten zijn te controleren, repareren en herstellen. Cio’s en netwerkmanagers kunnen geen dagen of weken meer bezig zijn om beschadigde file servers te herstellen of applicaties te herschrijven, vooral niet nu hun cloud-enabled tegenhangers snel kunnen reageren om de gevolgen van een storing te voorkomen zodat ze het geëiste ransomware-bedrag van, in de toekomst, meerdere miljoenen euro’s eenvoudig naast zich neer kunnen leggen.
(Auteur Fabian Manook is sales manager Benelux & Nordics bij Nasuni.)