Veel outsourcing-organisaties die bekend waren om hun infrastructurele en applicatie diensten zagen hun business verminderen toen organisaties meer het heft in handen namen. Ook heerste er ontevredenheid omdat de contracten zoals die jaren geleden waren vastgelegd niet meer strookten met de realiteit. Immers, de realiteit was aan snelle veranderingen onderhevig.
Outsourcing-organisaties moesten veranderen om te overleven. Zij moesten zich concentreren op nieuwe diensten, maar konden de oude diensten niet achter zich laten. Nieuwe diensten zijn daarom door deze traditionele outsource-organisaties opgepakt en verder uitgewerkt als een service die is af te nemen. Technieken zoals artificiële intelligentie (ai), machine learning, analytics en platformen zoals ServiceNow, Workday en enterprise-applicaties komen hierdoor dichterbij voor organisaties.
Niet alleen in de genoemde onderwerpen is er veel veranderd, ook in de meer traditionele services zoals hosting en de werkplek zijn er nieuwe wegen ingeslagen. Het verder automatiseren in de infrastructuur en het richten op gebruikerservaring in de werkplekomgeving zijn voorbeelden dat de traditionele dienstverleners een nieuwe weg inslaan. De diensten komen vaak met een uitgewerkt kader en strategieaanpak. Ook kunnen deze partijen samenwerken met partners om de ideale oplossing te brengen. Hierdoor zijn ze meer systeem-integrator geworden dan outsourcing-organisatie.
Apart doel
In het verleden was innovatie vaak een apart doel. Maar dat is inmiddels een gepasseerd station. Systeem-integrators spelen steeds meer een andere rol, weg van de traditionele rol die ze hadden. De infrastructuur is zeker niet vergeten. Zowel de werkplek als de server-infrastructuur worden in een nieuwe dimensie gezet. De kennis van ai en machine learning wordt in beide domeinen toegepast. Deze combinatie is een sterke basis voor een organisatie die met de tijd mee moet om de concurrentieslag niet te missen.
Waar vroeger het doel was om it beschikbaar te maken voor een organisatie is de focus verschoven naar het toevoegen van waarde, waarbij losse componenten worden geïntegreerd om uiteindelijk de beste oplossing voor de klant te krijgen.