Het aantal studenten toegepaste informatica bij Vlaamse hogescholen zit in stijgende lijn. De meeste hogescholen groeien qua inschrijvingen met dubbele cijfers. Dat blijkt uit een rondvraag van Computable. Vooral de relatief nieuwe richtingen of invullingen doen het vaak goed.
Elke Vlaamse en Brusselse hogeschool die reageerde op de rondvraag van Computable (en dat waren ze bijna allemaal) ziet zijn inschrijvingscijfers voor toegepaste informatica stijgen. Het gaat meestal om een toename met dubbele cijfers voor de (reguliere) dagopleiding toegepaste informatica, en alle inhoudelijke varianten die hogescholen daarvoor aanbieden. Gemiddeld genomen zien we een vermeerdering van de inschrijvingscijfers met tien à vijftien procent.
Op langere termijn is de toename aan inschrijvingen zelfs nog significanter. Zo ziet hogeschool Odisee zijn studenten op drie jaar tijd verdubbelen. Bij Hogent, dat naar eigen zeggen een marktaandeel van zowat 23 procent heeft voor de bachelor toegepaste informatica in Vlaanderen, gaat het om een stijging met zowat de helft op drie jaar tijd.
Engelstalig
Een aantal initiatieven doen nog meer studenten toestromen. Zowel bij KdG als bij Thomas Moore, die allebei een Engelstalige opleiding Applied Computer Science aanbieden, zien ze het aantal inschrijvingen hiervoor meer dan verdubbelen. ‘We hebben de ambitie om zo veel mogelijk en zo goed mogelijke it’ers klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. We zijn daarom heel blij met deze stijgingen’, oppert Ward Kerkhofs, unitmanager technologie bij Thomas More.
Een andere duidelijke trend is de inhoudelijke vernieuwing. Een traject of opleiding rond artificiële intelligentie wordt door heel wat opleidingsverantwoordelijken ingeschat als drijfveer voor nieuwe studenten. Artificiële intelligentie staat ook meer en meer op het opleidingsprogramma, al verschilt de invulling. ‘Wij sluiten de afstudeerrichting artificiële intelligentie nauw aan met data-science’, stelt Koen Schram, afdelingshoofd van KdG. ‘Al heeft onze Engelstalige opleiding onder meer artificiële intelligentie als focus.’
(Lees hier over de rondvraag bij Vlaamse hogescholen.)