Ook dit jaar gaat het aantal mobiele betalingen met Payconiq en Bancontact steil omhoog. De groeiende populariteit van mobiel betalen via Payconiq op zomerfestivals verklaart een deel van het succes.
Na corona groeien mobiele betalingen fors door. Tussen januari en augustus 2022 betaalden de Belgen ruim 171 miljoen keer met de Payconiq by Bancontact-app of een bancaire app die de mobiele betaaloplossingen van Bancontact of Payconiq heeft geïntegreerd.
Die 171 miljoen is een stijging met 37 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen het aantal mobiele betalingen afklokte op 125 miljoen. Vergeleken met de eerste coronaperiode (januari – augustus 2020) is de groei nog explosiever: op amper twee jaar tijd zijn we 131 procent meer mobiel gaan betalen.
Festival
Dat we in 2022 (sinds lang) weer een festivalzomer mochten beleven, zit daar voor een beetje tussen. In 2022 was de qr-code alomtegenwoordig op bijna zestig festivals en zomerbars. Ter vergelijking: vijf jaar geleden was dat nog maar beschikbaar op negen festivals of zomerbars. De festivalgangers ‘biepten’ ruim 578.000 keer met de Payconiq by Bancontact-app of een bancaire app die Payconiq aanbiedt om hun bakje friet of pintje bier te betalen.
De Belgen gebruikten dit jaar ook massaal de app met Payconiq of Bancontact om elkaar terug te betalen. Van januari tot en met augustus gaat het om bijna 28 miljoen betalingen tussen vrienden, een stevige stijging met 62 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.