Lange tijd was de bedrijfswagen een must voor elke startende it’er, zeker bij een it-dienstenbedrijf. Dat is nog steeds een geval, al gaat het vandaag om een groene bedrijfswagen waar starters op kunnen rekenen. De strijd om talent speelt daarbij een rol.
Begin deze maand vatten bij it-dienstverlener Delaware meer dan 150 juniors hun eerste werkdag aan. Managing director Jan De Bock verwelkomde de nieuwkomers, die ook hun bedrijfswagen ontvingen: een volledig elektrische Volvo XC40 Recharge. ‘We zijn nu al enkele jaren ons wagenpark aan het vergroenen. Negentig procent van de bedrijfswagens die we in 2022 hebben geleased, waren volledig elektrische voertuigen’, zegt De Bock.
Voor het project gaat Delaware in zee met Volvo, Novabil en Westlease, die mee instonden voor het aanbieden van de wagens aan de 150 starters. ‘Onze grootste levering van volledig elektrische wagens op één dag’, klinkt het bij partner Novabil. Delaware is hiermee een uitgesproken, maar geen alleenstaand geval. Voor starters in it, en zeker bij it-dienstverleners, is een elektrische bedrijfswagen standaard.
Tesla
De elektrische wagen wordt ook volop ingezet in de zogenaamde war for talent. Bij it-bedrijf Eurosys zoeken ze nog minstens tien bijkomende systemengineers, die bijvoorbeeld kunnen terugvallen op een Tesla. ‘De Tesla Model 3 is onze standaardbedrijfswagen. Op die manier proberen we ook het talent op de markt te overtuigen om voor EuroSys te kiezen’, klinkt het daar.
Naast het aantrekken van het talent speelt dus ook de vergroening van het wagenpark een rol. En die vindt plaats bij diverse types van it-bedrijven, en diverse types van auto’s. Zo bestelden de it-consultants van Nexios IT, een kmo uit Vilvoorde, onlangs een dertigtal exemplaren van de elektrische Mercedes-Benz EQA.
Bij Inetum-Realdolmen, een andere vooraanstaande it-dienstenleverancier, zijn er jaarlijks zijn twee aanwervingsmomenten voor de young graduates (de ‘acADDemICTs’). In het verleden werden hier standaard Audi A1’s toegewezen bij Inetum-Realdolmen. ‘Maar met de vergroening van onze vloot, zal deze groep nieuwe medewerkers vanaf volgend jaar, in februari, een Cupra Born ontvangen’, stelt een recruiter van het bedrijf. ‘Wij hopen met deze toekenning niet allen ons groene karakter naar voren te schuiven, maar eveneens in te spelen op jongeren die zich meer en meer bewust zijn van hun CO2-voetafdruk.’