Netwerkbedrijf Nokia herziet zijn human capital management-processen. Het Finse bedrijf implementeert een nieuw cloudgebaseerd platform. Op deze manier wil Nokia de werknemerservaring voor al zijn personeel in meer dan 130 landen opnieuw vorm te geven.
In 2021 lanceerde Nokia zijn ‘One Nokia Digital’-strategie met de bedoeling het concurrentievermogen van het bedrijf te versterken door zijn activiteiten te digitaliseren. Als onderdeel van deze inspanningen en om Nokia’s nieuwe werknemersstrategie te helpen realiseren, vervangt Nokia zijn lokale hr-systemen door een nieuw cloudgebaseerd human capital management-platform (hcm) en uniformeert het alle hr-processen op een gemeenschappelijk dataplatform. Dit moet Nokia naar eigen zeggen in staat stellen om al zijn teams dezelfde werknemerservaring te bieden en om zijn hr-diensten wereldwijd eenvoudiger te beheren en op te schalen.
Nokia koos Tata Consultancy Services (TCS) als transformatiepartner met als opdracht om zijn hr-processen opnieuw vorm te geven. De consultants van TCS zullen nauw samenwerken met Nokia om een cloudfirst oplossing te ontwerpen ‘waarin de mens centraal staat’. Daarvoor zullen ze hr-processen hertekenen en een resem oplossingen implementeren, aangedreven door Oracle Fusion Cloud Human Capital Management (HCM).
‘We rekenen erop om het overgrote deel van onze personeelsgerelateerde processen te herzien, zodat ze eenvoudiger worden. Zo willen we komaf maken met administratieve rompslomp’, aldus Lisbeth Nielsen, Interim Chief People Officer van Nokia.