De Belgische startup Garvis haalt 3,5 miljoen euro op om zijn ai-platform voor vraag- en voorraadplanning verder uit te bouwen. Investeerders zijn de Britse investeringsfondsen Superseed en Scalebridge Capital, en de Duitse groep Bosch Ventures.
Met de technologie van Garvis kunnen ondernemingen inspelen op evoluties en omwentelingen die het aankoopgedrag van klanten bepalen. De filosofie achter Garvis en hun platform is dat alles wat een onderneming doet, gebaseerd is op voorspellingen. Maar bedrijven komen er niet meer met hun klassieke planningsmethodes om hun voorraden in te schatten.
Het platform dat Garvis ontwikkelde, brengt alle relevante omgevingsfactoren in kaart. ‘Het maakt gebruik van open-box-ai om te reageren op wereldwijde fluctuaties in koopgedrag. Onverwachte veranderingen en schommelingen in het vraagpatroon worden vroeg herkend, zodat de planners hun prognoses snel kunnen aanpassen en de planningen altijd up-to-date blijven’, licht Garvis-oprichter en ceo Piet Buyck toe.
Garvis werkt samen met de Universiteit Antwerpen om de voorspellende algoritmes verder te optimaliseren. Delaware ondersteunt als partner de verkoop van het platform. Volgens Buyck zit de meerwaarde in het platform ook dat niet-specialisten al na één dag ermee aan de slag kunnen. De planner blijft centraal staan Garvis, benadrukt hij. ‘De planner kan rechtstreeks communiceren met artificiële intelligentie, via wat wij een bionische interface noemen. Hij gebruikt zijn ervaring om de realtime-data automatisch om te zetten naar de meest nauwkeurige plannen.’
Douwe Egberts
Garvis bestaat nog geen jaar, maar haalt dus 3,5 miljoen euro op bij de Britse investeringsfondsen Superseed en Scalebridge Capital, en de Duitse groep Bosch Ventures. Meer dan vijftig klanten gebruiken het platform vandaag al, waaronder Jacobs Douwe Egberts. Met de nieuwe kapitaalinjectie wil Garvis het ai-platform verder internationaliseren en democratiseren. ‘Grote multinationals hebben meestal hun eigen geavanceerde planningssystemen’, stelt Buyck. ‘Het is onze missie om naast grote bedrijven ook kleine en middelgrote ondernemingen toegang te geven tot vraag- en voorraadplanning op basis van ai-technologie.’