Volop terug naar kantoor of niet? Zelfs techbedrijven zijn er niet over uit. Wie het beleid van enkele voorlopers op een rijtje zet, gaat werkelijk alle kanten uit. En Twitter en Elon Musk, die alsnog met elkaar lijken samen te gaan, zijn hierbij zowat de uitersten.
Wie dacht dat er in het postcorona-tijdperk onder bedrijven, en zeker onder techbedrijven, overeenstemming bestaat over hun aanpak inzake het (hybride) werk, die is eraan voor de moeite. Wat zijn de speerpunten van deze ondernemingen?
Bij Twitter is de lijn duidelijk: kantoren sluiten, kantoorruimte verkleinen, thuiswerk omarmen. Dat is het plan, dat tegelijk ook een efficiëntieslag (lees: besparing) moet helpen realiseren. De policy is: als een Twitter-kantoor sluit, gaan de werknemers volledig vanuit hun huis werken. Bedrijven die fulltime-thuiswerk omarmen, ze bestaan. Maar het is vaak niet wenselijk voor de medewerker zelf. Zoals we vroeger ook al aangaven: de energiefactuur is er niet minder op geworden, en sommige teams willen elkaar ook gewoon zien om te kunnen samenwerken En niet onbelangrijk: om te kunnen innoveren.
- Airbnb
Bij Airbnb is de aanpak in lijn met het businessmodel, en dat bestaat erin om wereldwijd in huisvesting te voorzien. En dat geldt dus ook voor kantoorvoorziening. Mijn werk is waar mijn laptop staat (en waar er wifi en koffie is, zoiets). Bij de online-marktplaats mogen medewerkers kiezen waar ze werken, op kantoor of op afstand wereldwijd, al moeten ze wel regelmatig samenkomen. Hier speelt zeker ook het hele war for talent-idee mee. Want door personeel van overal te laten werken, kan je ook meer talent bereiken, is de redenering. ‘We willen de beste mensen in de wereld, en die wonen niet meer in Silicon Valley. Ze wonen overal’, klonk het in de aankondiging van de ceo onlangs. De weken erna kreeg de vacaturepagina van Airbnb meer dan 800.000 bezoeken. Kandidaten vinden deze aanpak op het eerste zicht dus aanlokkelijk.
- Google & Apple
Alphabet (Google) en Apple zijn top tier als het gaat om werken in technologie. Zij houden er een andere visie op na, en meer bepaald eentje waar het kantoor vooropstaat. Google investeert volop in de eigen kantooromgeving en spoort de medewerkers aan om op kantoor te verschijnen voor één tot drie dagen per week, een thuiswerkbeleid dat overigens ook Apple lijkt te hanteren. Apple-topman Cook gaf vorige zomer al aan dat hij zijn personeel liefst zoveel mogelijk terug op kantoor zag verschijnen.
- Tesla
Het absolute buitenbeentje is Tesla. Daar gaf ceo Elon Musk te kennen dat zijn medewerkers minstens veertig uur per week op kantoor moeten werken vooraleer ze thuis aan de slag kunnen. Waarmee hij impliciet thuiswerk in het verdomhoekje plaatste. ‘Thuiswerk is niet meer aanvaardbaar’, klonk het in een vlammende mail, die Musk hierover onlangs schreef naar zijn personeel. Of hoe Tesla een compleet andere benadering hanteert (en vooropstelt) dan Twitter, het bedrijf dat Musk wil (of gaat) overnemen. Dat belooft nog.
Lijnen
Tenslotte nog dit: een corporate policy zet de lijnen uit. En het ene bedrijf, ook techbedrijven dus, blijkt daar een stuk strikter of losser in dan het andere. Maar wat ik vaak zie in bedrijven, is dat het de individuele teams zijn die onderling afspreken hoe er gewerkt wordt en waar ze elkaar ontmoeten. Deze aanpak lijkt me misschien nog de beste. Bedrijven verschillen. Maar jobs, taken of teams doen dat natuurlijk ook.