Organisaties voelen de druk om over te stappen naar de cloud, en willen het liefst die transitie versnellen. Daar is veel voor te zeggen, want cloudgebaseerd werken biedt voordelen. Denk aan kostenbesparingen, een hogere productiviteit en schaalbaarheid, maar ook het vereenvoudigen van technische innovaties. Toch kleven er uitdagingen aan de overstap naar de cloud, laat staan de versnelling ervan.
Belangrijke vragen die vooraf aan de migratie gesteld moeten worden zijn welke applicaties of infrastructuur je als organisatie naar de cloud wil brengen, wat hiervoor nodig is en hoelang elke stap mag duren. Daarnaast moet worden nagedacht over hoe je de efficiëntie tijdens de implementatie waarborgt en de kosten in de cloud onder controle houdt. En hoe garandeer je compliance en security?
Onvoorspelbare kosten
Op dit moment omarmen tal van organisaties de cloud zonder doordachte reden over welke voordelen de cloud zou moeten brengen en welke elementen daarvoor minimaal op orde moeten zijn. Het niet voldoende doordenken, leidt tot onvoorspelbare kosten en een grote kans op een cloud-implementatie die niet brengt wat er vooraf van werd verwacht.
Daarnaast is ook het moment dat je overstapt naar de cloud van invloed. Een logisch moment is bijvoorbeeld wanneer je als bedrijf hard groeit en behoefte hebt aan schaalbare diensten. Of wanneer je kiest voor innovatieve diensten die gebruik maken van complexe technologie zoals artificial intelligence. Dat geldt ook voor het moment waarop je genoodzaakt bent om een keuze voor nieuwe hardware te maken. Dat moment dient zich doorgaans eens in de drie tot vijf jaar aan.
Kritische blik
Een kritische blik is nodig voor een succesvolle transitie van applicaties en infrastructuur naar de cloud. Daarbij moet je je afvragen of bij de transitie alle systemen over moeten naar de cloud, of dat bijvoorbeeld een dure telefooncentrale best on-premises mag blijven. Bij applicaties die on-premises al gebreken vertonen of niet juist zijn ingericht, is het verstandig deze eerst aan te passen voordat je ze naar de cloud migreert. Daarnaast is er een aantal toepassingen die offline moeten blijven werken, zoals software voor de aansturing van warehouses en kassen.
Drie risico’s
Een versnelling van de transitie naar de cloud brengt risico’s met zich mee. Dit kan ten koste gaan van de kwaliteit van digitale dienstverlening en de businesscontinuïteit. Het te snel inrichten leidt tot drie belangrijke risico’s:
- Een grotere kans op datalekken en cyberaanvallen, bijvoorbeeld doordat niet de juiste beveiligingsmaatregelen zijn toegepast;
- Onnodig hoge kosten voor datgene wat je naar de cloud brengt, onder andere door verkeerde keuzes in clouddiensten en het niet realiseren van optimalisatie van de cloud-inrichting door het uitzetten van de testomgevingen;
- Een niet stabiele cloud-omgeving als gevolg van instabiele applicaties die niet zijn aangepast naar de cloudschaal. Denk aan resiliency.
Zelfs als er een goede reden is om een transitie naar de cloud te maken en er een doortimmerd plan ligt, is er een kans dat je belangrijke aspecten over het hoofd ziet. In de praktijk blijkt dat organisaties nog wel eens voorbijgaan aan cruciale elementen. Compliance en privacy zijn daar goede voorbeelden van. Begin daarom altijd met het uitvoeren van een BIV-classificatie op de applicatiesuite die je naar de cloud migreert. Valideer vervolgens of de juiste maatregelen zijn genomen op zowel infrastructuur als applicatie. Het gaat hier om een applicatiesuite specifieke aanpak in plaats van een one-size-fits-all-aanpak.
Meer kennis en ervaring nodig dan verwacht
Veel organisaties weten dat ze geen keuze hebben. Om mee te blijven doen en voor te blijven op de concurrentie, moeten ze wel over naar de cloud. Daarbij merken ze dat hiervoor meer kennis en ervaring nodig zijn dan verwacht. Heb je deze kennis zelf niet in huis, ga dan een samenwerking aan met een ervaren partij. Anders is de kans groot dat je op den duur tegen problemen aanloopt die grote gevolgen kunnen hebben.
(Auteur Cornell Knulst is principal consultant bij Info Support.)