Bedrijven kunnen over digitale transformatie praten, maar om het te realiseren hebben ze toepassingen nodig. Deze twintig Belgische dx-tools zijn hierin een voorloper.
We halen de twintig tools en bedrijven uit het boek ‘100 Tools to Drive Digital Transformation’ van Omar Mohout, partner & hoofd van de digitale afdeling bij Nova Reperta. Zijn boek is gebaseerd op het geloof dat (naast andere aandachtspunten zoals visie en strategie) investeringen in digitale transformatietools (kortweg dx-tools) de groei van organisaties zullen aanwakkeren. ‘Voor elke activiteit, proces of aanbod is er een breed scala aan digitale tools om de prestaties te verhogen en de time-to-market te versnellen. In feite is er een overaanbod aan tools en oplossingen’, oppert Omar Mohout.
Mohout overloopt welke digitale tools echt interessant zijn voor organisaties om hun prestaties te verbeteren, om nieuwe producten en diensten te lanceren en zich te onderscheiden. Digitale transformatie draait natuurlijk om meer dan tools, maar zij dragen er wel mee toe bij. ‘De juiste digitale tools in de handen van de juiste mensen kunnen het verschil maken’, klinkt het. ‘Concurreren zonder de juiste technologie-stack is als concurreren zonder internetverbinding.’
Twintig Belgen in vier quadranten
De honderd tools die Mohout overloopt, zijn verdeeld over vier quadranten: het creëren van een klantenervaring, het versterken van de organisatie, het optimaliseren van operaties en, ten slotte, het transformeren van producten en diensten. Binnen dit alles een twintigtal Belgische namen (of bedrijven met een sterke Belgische connectie of oorsprong):
- A. Creëren van een klantenervaring
1. Hello Customer: een klantenfeedback platform met hoofdkantoor in Gent (opgericht in 2014) met klanten als Telenet, DPG, Coca Cola en Eneco.
- B. Versterken van de organisatie
2. Unit4 Intuo is (via Intuo) een van origine Belgische specialist in talent enablement-oplossingen. Opgericht in 2013 en met hoofdzetel in Gent. Klanten zijn Duvel, Europabank, BMW en Brussels Airport.
3. Techwolf biedt een oplossing waardoor via artificiële intelligentie de aanwezige vaardigheden binnen het personeelsbestand van een bedrijf in kaart kunnen worden gebracht. Opgericht in 2018 met hoofdzetel in Gent. Klanten zijn KBC, Telenet, ING en SD Worx.
4. Showpad: een sales enablement platform waarop marketing en sales vertrouwen om onder meer de verkoop voor te bereiden, kopers te betrekken en prestaties te optimaliseren met inzichten. Opgericht in 2011 met hoofdzetel in Gent. Met klanten als Dow, Honeywell, Xerox en Kimberly-Clark.
5. Social Seeder: een ambassadeursmarketingplatform dat organisaties in staat stelt het bereik van hun merk via sociale netwerken te vergroten. Opgericht in 2013 met hoofdzetel in Vilvoorde. Klanten zijn Atlas Copco, Dell, Heineken en Danone.
- C. Optimaliseren van operaties
6. Collibra: helpt bedrijven hun datagegevens te begrijpen, te beheren en te benutten en doet met informatie wat business process management doet met processen. Opgericht in 2008 met hoofdzetel in Brussel. Klanten zijn Axa, Netapp, Astra Zeneca en Twitter.
7. Odoo biedt een suite van open source business apps voor onder meer crm, e-commerce, boekhouden, voorraadbeheer, point of sale, projectbeheer en andere. Opgericht in 2005 met hoofdzetel in Grand-Rosière. Met klanten als Dow, Honeywell, Xerox en Kimberly-Clark.
8. Twintag: biedt een softwareplatform waarmee producenten een een universeel unieke identificatiecode als ‘vingerafdruk’ voor hun product kunnen creëren. Opgericht in 2017 met hoofdzetel in Herentals. Klanten zijn Carrefour, Exxonmobil, Vinçotte en Engie.
9. Cashforce: een cash forecasting & working capital platform, gericht op automatisering en integratie. Opgericht in 2013 met hoofdzetel in Antwerpen, maar sinds deze zomer in Duitse handen. Klanten zijn Pearson, Unilever, Hubo, Radisson en eBay.
10. Iristick: hun smart glasses ondersteunen operators en technici met hulp op afstand, met pick-by-vision en met digitale werkinstructiebegeleiding. Opgericht in 2015 met hoofdzetel in Antwerpen. Klanten zijn Bayer, Engie, Aviapartner en Wit-gele kruis.
11. Mobilexpense: vereenvoudigt het uitgavenbeheer van bedrijven op basis van onder meer een eigen mobile app. Opgericht in 2000 met hoofdzetel in Brussel. Klanten zijn KLM, Heineken, Canon en AB Inbev.
12. Customs4trade: SaaS-oplossing die compliance vereenvoudigt voor onder meer douane- en handelszaken. Opgericht in 2004 met hoofdzetel in Mechelen. Klanten zijn Honda, Agristo, Isuzu en Reynaers Aluminium.
13. Pickit: deze scale-up uit Leuven heeft het tot zijn missie gemaakt om robots ogen te geven door een 3d-camera en bijhorende software te ontwikkelen. Opgericht in 2016 met klanten als LG, Ford, Linamar en DAF.
- D. Transformeren van producten en diensten
14. Allthingstalk: ontwikkelt en verkoopt een productplatform voor Internet of Things. Opgericht in 2013 met hoofdzetel in Gent. Klanten zijn BDO, KU Leuven, Port of Antwerp en Orange.
15. Byteflies: medisch-technologisch bedrijf dat b2b-diensten aanbiedt voor de ontwikkeling van draagbare gezondheidstoepassingen. Opgericht in 2015 met hoofdzetel in Antwerpen. Klanten zijn ziekenhuizen zoals UZ Leuven, UZ Gent, ZNA en UZ Brussel.
16. Pozyx: een pionier in ultra-wideband (uwb) oplossingen voor nauwkeurige indoor positiebepaling voor de optimalisatie van productieprocessen, ruimte-indeling en goederenstromen. Het bedrijf begon in 2015 als een spin-off van de Universiteit Gent en is daar nog gevestigd.
17. Aerospacelab: hun signalen combineren technologieën op het gebied van kunstmatige intelligentie en machine learning met satellietgegevens en andere bronnen, om betere besluitvorming mogelijk te maken. Opgericht in 2016 met hoofdzetel in Gent. Een klanten is Esa.
18. Academiclabs: wetenschappelijk intelligentieplatform. Opgericht in 2015 met hoofdzetel in Gent. Klanten zijn onder meer Johnson&Johnson, Sanofi en GSK.
19. Robovision: ontwikkelt deep learning software die machines efficiënter maakt. Hun software wordt toegepast in de landbouw, de medische wereld, de maakindustrie en de beveiligingssector. Opgericht in 2009 met hoofdzetel in Zwijnaarde. Klanten zijn Port of Antwerp, Pepsico, Audi en Colruyt Group.
20. Trensition: trend analytics bedrijf dat zich baseert op een honderd procent data-gedreven methodologie. Opgericht in 2019 met hoofdzetel in Gent. Klanten zijn P&G, Ageas, EDF Luminus en Barco.