Is de glorietijd van Oracle definitief voorbij? De recente ontslaggolf geeft niet bepaald een fraai beeld. En in de cloud lijkt het toch voor een flink stuk van andere (lees: samenwerkingen) te moeten komen. Want daar primeert de best-of-breed aanpak.
Wekenlang gonsde het al van geruchten over afdankingen bij Oracle en de laatste dagen werd het concreet. Er is sprake van tienduizend ontslagen bij een breed scala aan functies – van hr en marketing tot ontwikkelaars. Sommige teams blijken simpelweg te zijn opgedoekt. Bij sommige recent aangeworven werknemers is het mondelinge aanbod ingetrokken. Op de 140.000 werknemers zou ruim 7 procent aan de deur worden gezet. Niet weinig, lijkt me.
Dat is opmerkelijk, want slechte cijfers laat Oracle niet zien. In juni rapporteerde het een omzetgroei van vijf procent voor dit boekjaar, al viel het bedrijfsresultaat wel flink terug. Natuurlijk heeft de recente overname van Cerner, aanbieder van it-systemen voor de zorg, ermee te maken. Daardoor kwamen er 28.000 werknemers bij, waaronder onvermijdelijke overlappende functies. Vaak leiden dergelijke overnames tot afvloeiingen, dat is hier dus niet anders.
Inhaalslag in cloud
Toch lijkt er meer aan de hand. Oracle krijgt concurrentie voor de eigen database-toepassingen. Die verhuizen naar de cloud, van database gaat het dus naar DaaS of Database as a Service. In dat domein speelt Oracle niet altijd een thuiswedstrijd. Dat beseffen ze daar ook wel. Het bedrijf verlengde zijn samenwerking met Microsoft Azure, een deal die het echt wel nodig heeft. Best ironisch voor een bedrijf dat bij monde van oprichter Larry Ellison in het verleden maar al te graag afgaf op Microsoft (en Bill Gates in het bijzonder) en ook de hele cloudtrend aanvankelijk maar niks vond.
Ze zullen het niet graag horen, maar in de publieke cloud speelt Oracle de tweede viool. Ver achter de grote drie – AWS, Microsoft en Google Cloud Platform – die het grootste deel van de taart inpikken. Oracle moet het met de kruimels doen. En vaak gaat het om bestaande Oracle-legacy-klanten, niet zozeer om nieuwe projecten. Cijfers rond marktaandelen en tevredenheid bevestigen overigens hun cloudachterstand.
Multicloud
Microsoft en Oracle zijn historische rivalen, maar de groeiende relatie tussen de twee softwaregiganten is een weerspiegeling van waar cloudklanten naartoe gaan. Ik heb lange tijd argwanend aangekeken tegen de multicloud-trend. En ik denk dat een doorsnee Belgische kmo toch nog altijd zijn eieren in één (cloud-)mand legt, vaak die van Microsoft.
Maar multicloud komt opzetten. Uit onderzoek van IDC bij 1.500 cloudgebruikers (grote bedrijven) bleek dat 64 procent van hen zich momenteel in een multicloud-omgeving bevindt. Daarvan heeft drie kwart een applicatie in de ene cloud die regelmatig interageert met databases die zich elders bevinden, in een andere cloud of on-premises. Helaas kan het opzetten en beheren van zo’n multicloud-omgeving moeilijk en kostbaar zijn.
Het zijn uitdagingen die it-bedrijven dwingen om met elkaar samen te werken. Natuurlijk zijn Oracle en Microsoft al jaren concurrenten, al is er relatief weinig directe concurrentie tussen Oracle Cloud Infrastructure (OCI) en Azure van Microsoft. Integendeel: de meerderheid van Oracle’s klantenbestand met back office Oracle-databases en -applicaties gebruikt Microsoft Office voor de front office.
Vreemde combinaties
De trend is duidelijk: ondernemingen hanteren met de opmars van multi- (of hybride) cloud steeds vaker een zogenaamde best-of-breed aanpak. De markt stelt zich hierop in. Terwijl hyperscalers elkaar beconcurreren, ontstaan er gerichte relaties tussen de topaanbieders van publieke clouds (AWS, Azure, Google Cloud Platform) en aanbieders met een kleinere gebruikersbasis, waar IBM Cloud en Oracle Cloud Infrastructure onder vallen.
Dat zorgt voor (op het eerste zicht) voor vreemde combinaties en opmerkelijke teams. Zo ging Google al samen met SAP. Of AWS met IBM, en onder meer ook met Snowflake en MongoDB. Waarbij de hyperscaler gezamenlijk aanbiedingen van derden aanbiedt die concurreren met onder meer sommige van hun eigen in-house DBaaS- of SaaS-diensten.
Nog meer van dergelijke relaties tussen cloudpartijen en -hyperscalers, zoals Google Cloud en AWS, zijn in de toekomst te verwachten als die best-of-breed benadering doorzet. Oracle zal het dus onvermijdelijk met minder eigen mensen doen, maar moeten rekenen op andere. Op samenwerking om relevant te blijven in de cloud. Het bedrijf zal moeten knokken om de cloud-boot niet te missen.