Het grootste probleem voor it-systeembeheerders op het werk is wanneer er onterecht problemen worden geconstateerd binnen systemen. Meer dan een derde (34 procent) van de respondenten geeft aan dat foutpositieven hun grootste probleem zijn. Een bijna vergelijkbaar percentage (33 procent) ergert zich aan veelvoudige en onnodige meldingen.
Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Paessler, leverancier van monitoring-software. Zo’n 1.900 systeembeheerders kregen de vraag wat hun grootste frustraties en uitdagingen zijn. Daaruit bleek dat de hun productiviteit sterk lijdt onder foutpositieven en onnodige meldingen. Deze meldingen kunnen teams enorm afleiden. Bovendien moeten ze dan hun tijd verdoen met problemen die er niet zijn. De echte bedrijfskritische kwesties blijven dan liggen. Wilco Ravestein, directeur Benelux van Paessler: ‘It-teams zijn vaak gefrustreerd door het feit dat ze zichzelf vaak in bochten moeten wringen voor zaken die fout lijken te gaan, maar dat in feite niet zijn.’
Ook aan managementrapportages hebben veel systeembeheerder een broertje dood. Bijna een kwart (23 procent) zegt dat ze worden opgezadeld met het verzamelen van informatie voor vaak overbodige rapporten, wat hen weer afleidt van hun dagelijkse taken.
Deze frustraties worden verergerd door problemen die volgens de respondenten in de komende twee tot drie jaar zullen opduiken. De helft (50 procent) ziet in de overstap naar de cloud de grootste uitdaging. Twee op de vijf (41 procent) vrezen extra druk om een veerkrachtige it-infrastructuur te onderhouden. Voor zowel thuiswerkers als mensen die op kantoor zitten, moeten namelijk netwerkoperaties worden uitgevoerd.